En punkt kommer att märkas ut längs med Kutaisis bana. Övningen går ut på att landa så nära denna punkt som möjligt. En landning definieras här som den punkt där däcken först nuddar marken. Det ska vara en fullgod landning; studsar man efter sättning eller kör av banan leder det till att försöket diskvalificeras. Varje deltagare kommer ha tre försök på sig, och det är det bästa utav dessa tre som räknas. Samtliga flygplan är tillåtna. OBS! Förbjudet att landa Harriern vertikalt.
Efter lyckad landning drar ni omedelbart på, går upp i höger trafikvarv och försöker igen. Efter tredje försöket gör ni en fullstopp landning och taxar av banan.
Tips vid final och ner till sättningen – använd pitch för att kontrollera er airspeed, och gaspådraget för att kontrollera den vertikala hastigheten.
Rekommenderad läsning
http://wiki.masterarms.se/index.php/VFR_Navigation
Ni kommer att få koordinater för en navigationsrunda samt tider för när ni ska passera varje koordinat. Ni ska själva plotta ut kurser, räkna distanser och tid för att flyga enligt den givna färdplanen. Samtliga navigationsinstrument förutom en magnetkompass är förbjudna (Det vill säga, ingen INS, GPS, waypoints, automatisk ToT eller dylikt). Flygplan med multicrew får flygas av två deltagare med en mänsklig navigatör. Flygplan som har en HUD får använda denna. Alla flygplan är tillåtna och tiderna kommer att anpassas så att både propeller- och jetplan får en rimlig hastighet. Varje sekunds skillnad från den planerade och den riktiga passagen av varje brytpunkt kommer att summeras och vinnaren är den med lägst antal felsekunder. Missar man en brytpunkt helt diskvalificeras man.