Efter Kemi Tornio och Rovaniemi är befriade så transporteras nästan hela ryska logistiken på järnvägen och motorvägen längs Loukhi / Kandalaksha / Apatity och sen till Olenya där allt fördelas med flygplan till olika platser i Finland och Norge. Området är dock bra försvarat, tidigare spaningsuppdrag har visat SA-11 och SA-15 men utan exakt position. Fientligt luftvärn finns (förmodligen) på LOUKHI (söder om målområdet) och nära KANDALAKSHA.
Det finns två broar nära Kandalaksha där all trafik mot Olenya måste passera.
Järnvägen, östra bron:
Motorvägen, västra bron:
Kvällens uppdrag är att slå ut dessa två, om möjligt. Om anfallet mot huvudmålet är omöjligt eller bedöms för riskfullt så är det sekundära målet ZELENOBORSKI STORAGE söder om det egentliga målet.
Anfallet måste genomföras med minst en 2000lbs bomb på varje mål. Önskemål är en 4-ship som strike. Dessutom behövs minst två fpl som SEAD escort.
Det finns två möjliga anfallsriktningar:
– VOUJÄRVI – SAVUKOSKI – KANDALAKSHA med i dagsläget oklart SAM hot på Alakourtti och Kovdor samt fientlig CAP i området
– KEMI TORNIO – skog 60nm öster om KUUSAMO – nordväst till KANDALAKSHA. Längre sträcka med oklart läge vid ZELENOBORSKI.
Förhoppningen är att få något bättre information genom ett spaningsuppdrag planerat fredag eller lördag.
Anfallet sker i HI-LO-HI profile, de sista 100nm kommer ske på låg höjd, hög fart. Sen en popup mot målet medan SEAD flighten håller ner luftvärnet i området.
En mer detaljerad plan kommer på lördag (lite mer info efter spaning, koordinater osv).
Eftersom alla steerpoints över hela kartan finns på alla dynamiska slots, så rekommenderas det att lägga till en custom route med route tool. Innan du joinar in på en slot, välj verktyget, lägg till alla steerpoints, välj “use this route on next spawn”, sen joina.
Steerpoints som behövs:
Kemi Tornio
N 65°46.934′, E 024°34.950′
35 W LN 89364 97766
13m, 41ft
Rovaniemi
N 66°33.931′, E 025°49.806′
35 W MP 48082 83432
195m, 639ft
Voujärvi
N 67°04.079′, E 026°32.138′
35 W MQ 79809 39033
224m, 736ft
Kandalaksha road bridge
N 67°06.395′, E 032°08.205′
36 W VV 62526 43522
0m, 0ft
Kandalaksha rail bridge
N 67°07.271′, E 032°15.353′
36 W VV 67717 45081
0m, 0ft
Zelenoborski storage
N 66°48.618′, E 032°18.920′
36 W VV 69915 10397
57m, 186ft
Anfallet mot det sekundära målet sker endast om vi inte lyckas att ta oss fram till det primära målet.
Målet är att slå ut såväl fuel tanks / stationen bredvid järnvägen som bunkern (om ammunitionen duger till en bunker).
Inga tankers i området p g a allmänt hot. Se till att räkna ut bingo beroende på flygplanstyp. VOUJÄRVI – MÅL är ungefär 150nm, KEMI TORNIO – MÅL är nog närmare 250nm.
To be announced.
Ingen stridsledning i nuläget. Som vanligt så sker kommunikation via UHF 3 TACTICAL (see kneeboard).
– BACKDOOR: Byt mål till ZELENOBORSKI.