Träningstisdag V.37 - CASE I

Exempelvis uppdrag, träningar etc.
Knugen
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 1482
Blev medlem: 21 nov 2014, 23:52
Namn IRL: Daniel
Ort: Stockholm

Träningstisdag V.37 - CASE I

Inlägg av Knugen » 31 aug 2020, 09:47

Starttid / (Sluttid)
200908-2000(-2300)
Sista tid anmälan.
200907-1800
Typ av verksamhet:
- Övning
Version + Moduler:
- OpenBeta, F18, F14
Förkunskapskrav:
- Ha en åtminstonde grundläggande förståelse för vad CASE I är genom att ha läst igenom avsnittet på vår wiki
Nödvändigheter:
Teamspeak 64-bit (LADDA NER)
DCS-SimpleRadioStandalone (LADDA NER)(INFO)
Övrigt:
-
Missionfil: (Laddas upp efter genomfört event)
-
Tacview: (Laddas upp efter genomfört event)
-




Repetitio est mater studiorum (Repetition är kunskapens moder)

Detta är en övning och vi ser gärna att nyare medlemmar, som kanske inte har full koll på CASE I, deltar. Det finns inga krav eller förväntningar på perfekt genomförande och om ni har några frågor eller funderingar över någon del av CASE I så hjälper vi er mer än gärna i Carrier Ops-kanalen på Discord.

Process:
All players have been divided into groups of four, but are allowed to split that into two groups of two if they so wish. Regardless of group size, we recommend that you rotate your flight lead after every landing in order to spread the exposure to talking on the radio.

Fly your CASE I departure. After 10NM contact marshal on button 16 (261.000) for marshalling instructions. Do not fly within DME10 before receiving your assigned altitude, and you must be at your assigned altitude within DME10. Fly your marshaling instructions and descend as instructed. When it's your turn to land, you'll receive a 'Your signal is charlie' call, indicating that you may now leave the marshal stack and proceed for an overhead break. As you're leaving the marshal stack, contact Approach on button 15 (263.000) and fly a CASE 1 overhead break.

n.b. This is not how we normally use the various ATC functions, but due to the large amount of planes involved a modification is necessary.

Important: Remain stationary for a few seconds after a succesful landing, until you see your score message pop up. Contact tower on button 1 (305.000) while waiting and taxi off the runway once you've received your score. Refuel up to 75%, wait for the rest of your group and get ready to launch again.


This is not a practice for aerial refueling - ensure that you at every launch has sufficient fuel for the stack and possible bolter patterns.

If you do bolter you've got two options - bolter pattern or CASE I departure and rejoin the stack. If you've got less than 4000lbs of fuel you fly a bolter pattern, else you fly a departure. Your wingman / wingmen can join you in the marshal stack later, even if there is another group on top of you.



Poäng:
* Vi använder oss utav Banklers fantastiska träningsuppdrag som räknar ut poängen åt oss.
* Målet med träningen är att samtliga ska klara minst två stycken lyckade landningar vars poäng överstiger 40 under kvällens gång.
* Vi kommer att hålla koll på alla försök och poäng och lägga upp resultatet på Discord vid kvällens slut. Den eller de personer som lyckas få högst poäng i ett varv får skryträttigheter.


Övrigt:
* Uppdraget kommer att använda Supercarriern OM vi inte har ett antal medlemmar som inte har den och vill vara med. Om detta gäller just dig, skriv gärna det i din anmälan.

Kanalplan:
ChannelFunctionFrequency
1Carrier Tower305.00
2Carrier Tower, AI264.00
3Package265.00
4Carrier Red crown256.00
5AWACS Backup254.00
6Human-controlled Airfield, Ground250.00
7Human-controlled Airfield, Tower270.00
8Human-controlled Airfield, Control257.00
9MISSION SPECIFIC255.00
10MISSION SPECIFIC262.00
11MISSION SPECIFIC259.00
12MISSION SPECIFIC268.00
13MISSION SPECIFIC269.00
14Navy Main Tanker260.00
15Carrier Approach A263.00
16Carrier Marshal261.00
17Carrier Approach B267.00
18AWACS, AI251.00
19Carrier Overhead Tankers253.00
20Air force Main Tanker266.00





Lineup:

Tower: Apollo
Marshal: Knugen
Approach: Bankler

Chevy 1 - F/A-18C (Airborne start)
1-1: Justin
1-2: Punch
1-3: Mags
1-4: Kinglevel

Colt 2 - F/A-18C (Starts on carrier)
2-1: Jackflash
2-2: Lirc
2-3: Spider
2-4: Viper

Dodge 3 - F/A-18C (Starts on carrier)
3-1: AMVI_Tycho
3-2: AMVI_Beckerman
3-3: Losanti
3-4: Niclas97

Enfield 4 - F/A-18C (Starts on Kutaisi)
4-1: IAF
4-2: IAF
4-3: IAF
4-4: IAF

Ford 5 - F/A-18C - (Starts on Kutaisi)
5-1: IAF
5-2: IAF
5-3:
5-4:

Pontiac 6 - F-14B (Airborne start)
6-1: IAF
6-2: IAF
6-3: IAF
6-4: IAF

Springfield 7 - F-14B (Starts Kutaisi)
7-1: Vingen
7-2:
7-3:
7-4:

Uzi 8 - F/A-18C
8-1:
8-2:
8-3:
8-4:

Mauritz
rank1
rank1
Reactions:
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 feb 2015, 20:27
Namn IRL:

Re: Träningstisdag V.37 - CASE I

Inlägg av Mauritz » 01 sep 2020, 02:36

Knugen skrev:
31 aug 2020, 09:47
* Vi använder oss utav Banklers fantastiska träningsuppdrag som räknar ut poängen åt oss.
Tycker att det är viktigare att fokusera på att hålla koll på intervall och annat i mönstret när vi övar i grupp. Så ska man envisas att använda Bankler's CASE 1 Recovery Trainer är det bra att stänga av uppdateringarna in-air så fokus inte hamnar på att sitta och kolla uppe i hörnet istället för ut ur cockpit.

Knugen
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 1482
Blev medlem: 21 nov 2014, 23:52
Namn IRL: Daniel
Ort: Stockholm

Re: Träningstisdag V.37 - CASE I

Inlägg av Knugen » 01 sep 2020, 10:05

Mauritz skrev:
01 sep 2020, 02:36
Knugen skrev:
31 aug 2020, 09:47
* Vi använder oss utav Banklers fantastiska träningsuppdrag som räknar ut poängen åt oss.
Tycker att det är viktigare att fokusera på att hålla koll på intervall och annat i mönstret när vi övar i grupp. Så ska man envisas att använda Bankler's CASE 1 Recovery Trainer är det bra att stänga av uppdateringarna in-air så fokus inte hamnar på att sitta och kolla uppe i hörnet istället för ut ur cockpit.
Jag tycker det är eget ansvar att lägga fokus på vad som är viktigt för stunden. Det går utmärkt att ignorera poängpopupsen helt och hållet tills dess att man landat :)

Skriv svar