Advanced Tactical Training Mission - ATTMI

Exempelvis uppdrag, träningar etc.
Användarvisningsbild
Jax
rank3
rank3
Reactions:
Inlägg: 180
Blev medlem: 24 nov 2011, 16:52
Namn IRL:

Advanced Tactical Training Mission - ATTMI

Inlägg av Jax » 10 jun 2020, 02:10

Starttid / (Sluttid)
160620-1930 (-2300)
Sista tid anmälan.
150620-1930
Typ av verksamhet:
Repeterande avancerad övning i luftstrid, markattack och samordning.
Version + Moduler:
DCS Stable 2.5.6.49798 + F-16C & F/A-18C
Förkunskapskrav:
Svårighetsgrad MEDEL till HÖG.
Flight Lead - Du bör kunna verka i rote mot både luft- samt markmål. Du ska kunna kommunicera med ATC/AWACS och leda din Wingman genom uppdraget.
Wingman - Du bör kunna verka i rote mot både luft- samt markmål. Du ska vara bekväm med att hitta och rejoina din Flight Lead.

Nödvändigheter:
Discord (Voice)<----------------------------OBS! OBS! OBS!
DCS-SimpleRadioStandalone (LADDA NER)(INFO)
Övrigt:
Settings -> Gameplay -> Kryssa i Unrestricted SATNAV! <----------------------OBS! OBS! OBS!
Unrestricted SATNAV.jpg
Unrestricted SATNAV.jpg (71.05 KiB) Visad 546 gånger
-
Missionfil:
ATTMI_V0.79.miz
(3.08 MiB) Nerladdad 8 gånger
Skins
https://1drv.ms/u/s!AlVrG91C1yWagYIRCBc ... w?e=bAUfCY
Kneeboards (finns i missionfilen)
Kneeboards v2.rar
(1.95 MiB) Nerladdad 5 gånger
Tacview: (Laddas upp efter genomfört event)
HUD symbology.png
HUD symbology.png (1.11 MiB) Visad 793 gånger
ORIENTERING:
Vi har haft stort fokus på grundläggande flygträning senaste året med utmärkta resultat! Detta träningsuppdrag är tänkt att innehålla alla moment vi övat på tidigare som Rejoins i sväng, overhead breaks och kommunikation men nu med inslag av strid mot både luft- samt markmål. Det är ett utmanande uppdrag för Flight Leads och utmärk träning i att planera sin flygning och ligga steget före. Det är helt ok att misslyckas, förutsatt att man tar med sig några lärdomar, spawnar om i ett nytt flygplan och gör det lite bättre under nästa försök. Det kanske svåraste momentet är nog luftstriden 2 vs 2. Man bör ha testat på 1 vs 1 och kanske även 2 vs 1 för att till fullo kunna tillgodogöra sig träningen.
Regel nr. 3 (se nedan) är till för att uppmuntra teamwork där man tar hand om sin wingman, men även för att sporra tävlingsinstinkterna 8-) Att svepa in i M0.9 och bomba motståndarnas bas mitt framför näsan på dem är en grym känsla! :D

Vi kommer värma upp med airstarts och efter det så kör vi uppdraget fullt ut. Alla kommer få ett visst antal starter beroende på hur många som deltar.

BRIEFING:

Två lag strider rotevis mot varandra: Team RED vs Team Blue.
Team RED startar Senaki och ska efter genomförd luftstrid attackera utplacerade mål vid Kutaisi.
Team BLUE startar Kutaisi och ska efter genomförd luftstrid attackera utplacerade mål vid Senaki.
REGLER:
1 - Ingen eldgivning före MERGE! Merge = när första planet från respektive rote passerat varandra. Det är ok att separera horisontellt inom roten innan merge.
2 - Jettison is not an option.
3 - Markattacken får endast genomföras om bägge piloter i roten gått vinnande ur luftstridsmomentet. Ifall endast en överlevt luftstriden = RTB You win together, you loose together!
4 - Varje flygplan bär på två bomber. Dessa SKALL under markattacken släppas som "PAIR" utan separation.
5 - Fientligt flyg får endast bekämpas under luftstridsmomentet. Under bombanfallet på motståndarens flygbas får flygplan eller landningsbana under inga omständigheter skadas!
6 - Det lag som har förstört flest mål-hangarer vinner!
7- AWACS kommer avbryta kurvstrider som drar ut på tiden mer än 5-7 minuter genom att beordra KNOCK IT OFF. Stridande avbryter då omedelbart och går direkt mot WPT 6 för att landa. Alternativ regel: Har ena laget skjutit ned en av motståndarna så 2 vs 1 uppstår när order KNOCK IT OFF beordras får det laget fortsätta mot bombanfallet.

BEVÄPNING:

Guns (Brrrrrrrrrrrt)
2 x AIM-9L (Rear Aspect Missile, kan bara låsa bakifrån på motorutblåset)
2 x Mk-82 (mindre bomber för bombanfallet)
1 x Center Fuel Tank

GENOMFÖRANDE:

Bägge sidor har liknande waypointsystem men spegelvänt.
Bilagan ATTMI MAP 1.0.png finns inte längre
WAYPOINT 1: Exit waypoint
WAYPOINT 2: Hold
WAYPOINT 3: DOGFIGHT/BULLS EYE
WAYPOINT 4: IP
WAYPOINT 5: Pop Up
WAYPOINT 6: Egress
LAND: Team RED formation landing RIGHT hand pattern RWY 27. Team BLUE overhead break LEFT hand pattern RWY 07.


STEP BY STEP
  • Starta upp flygplanen. Kontrollera inställningar för vapen, motmedel och navigation. Konfigurera så mycket som möjligt på marken.
  • Ropa TWR för taxi.
  • Klarering kommer lyda: After departure climb XXXX feet and contact AWACS on CH XX.
  • Starta rotevis med släckt EBK, stig till klarerad höjd med ca: 350 knop.
  • Skifta till AWACS, checka in roten. Svarar AWACS "Continue as FRAGGED" passeras WPT 2 och roten svänger mot WPT 3. AWACS kan också beordra "Hold at WPT 2". Team RED har vänster varv i holding, Team BLUE har högervarv.
  • Sträckan mot WPT 3 görs ALLTID på 10 000'. Farten är fri, men bör hållas runt ca Mach 0.8 för att merge ska ske över Bulls Eye.
  • FENCE IN! External lights OFF, Master Arm On.
  • Flight Lead beordrar önskad formering av Wingman. Exempelvis Spread, eller Trail.
  • Merge! Bekämpa fientligt flyg! Vid nedskjutning tar man ett nytt flygplan och gör om övningen
  • Efter luftstriden samlar Flight Lead ihop sin rote. Använd karaktäristiska landmärken som "Norra spetsen långsmala sjön, 1500 fot" för att hitta varandra.
    Har ett av två flygplan i roten skjutits ned, återgår den överlevande piloten DIREKT till WPT 6 för landning. -You win together, you loose together!
  • När roten är samlad fortsätt för bombanfallet på lägsta höjd ca: 200-300' och Mach 0.8 - 0.9.
  • Beordra konfiguration för Air to Ground (press A/G, select correct weapon)
  • Flight Lead bör manövrera roten på ett sådant sätt att WPT 4 passeras på korrekt anfallskurs! Det är absolut kritiskt för den kommande upptagningen att den görs på korrekt kurs. I praktiken svänger Flight Lead bort från WPT 4 för att sedan kunna göra en lång kontrollerad sväng tillbaka mot WPT 4.
Det finns en bra tumregel man kan använda sig av som stämmer för just ca: 550 knop. Placera WPT 4 ca: klockan 2, 5 nm bort med ca: 90-100 grader att svänga för att matcha anfallskursen. Sväng sedan med 60 graders lutning mot WPT 4. Detta kommer ge Wingman goda förutsättningar att följa.
ATTMI MAP 1.0.png
ATTMI MAP 1.0.png (2.27 MiB) Visad 796 gånger
On Track!.png
On Track!.png (1.73 MiB) Visad 796 gånger
Planerad in-sväng.png
Planerad in-sväng.png (1.14 MiB) Visad 796 gånger
Klockriktningar.png
Klockriktningar.png (1.14 MiB) Visad 796 gånger
  • Kontrollera att WPT 5 är valt (bug i F-16C switchar ibland waypoints fel i läge AUTO). I HUD presenteras tid kvar till WPT.
60 (2G).png
60 (2G).png (551.45 KiB) Visad 796 gånger
  • Anfallskurs, d.v.s. track mellan WPT 4 och 5 är:
    Team RED - 068
    Team BLUE - 258

    Vid upptagningspunkten ligger målet 30 grader vid sidan, distans 3,6 nm.
    Tips, sätt HSI i läge NAV och anfallskursen som COURSE för att enkelt se deviation.
  • Upptagning med 3-4 G ca: 30 grader nos upp. Lokalisera målet. Rolla mot målet. Dra mot målet. Placera HUD-korset en bit ÖVER målet. Rolla rättvänt - Nu ska målet ligga rakt fram med ca 3-4 sekunder att finjustera siktet och fälla bomberna.
    Wingman ligger spetsigt (snett bakom) på södra sidan av sin Flight Lead innan upptagningen. För Team RED betyder det högerflank, för Team BLUE vänsterflank.
    Under upptagningsmanövern glider Wingman över till andra flanken inför bombfällningen
RED TARGET Kutaisi v2.jpg
RED TARGET Kutaisi v2.jpg (839.19 KiB) Visad 554 gånger
BLUE TARGET Senaki v2.jpg
BLUE TARGET Senaki v2.jpg (935.71 KiB) Visad 554 gånger
  • Släpp bomberna, släpp motmedel, sväng undan söderut innan luftvärnet träffar!!! Team RED svänger höger för egress, Team BLUE svänger vänster! Wingman, tappa inte bort Flight Lead!
VIDEO: Markattack Team BLUE
  • Rejoin
  • FENCE OUT!
  • Kontakta TWR
  • Landa
  • REARM, REFUEL, REPEAT!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FÖRBEREDELSER

Ladda ned uppdraget och orientera dig runt luftstridsområdet. Lägg märke till sjöarna för att underlätta rejoin. Testa att genomföra bombanfallet.

LAGUPPSTÄLLNING & FREKVENSER TEAM RED

AWACS / TWR

Vladyka - A-50 CH 3 (265)
1- JAX
Senaki TWR CH 1 (305)
1- JAX

FIGHTERS

Orel 1 - F-16C VHF 131.00
1- Lynx
2- Mags

Shershen 2 - F-16C VHF 132.00
1-
2-

Sokol3 - F-16C VHF 133.00
1-
2-

Voyoka 4 - F/A-18C VHF 134.00
1- JackFlash
2- Hobus

Zhuk 5 - F/A-18C VHF 135.00
1- Bankler
2- Losanti

Zmeya 6 - F/A-18C VHF 136.00
1-
2-

LAGUPPSTÄLLNING & FREKVENSER TEAM BLUE

AWACS / TWR

Focus - E-3 CH 5 (254)
1- Smoker
Kutaisi TWR CH 7 (270)
1- Smoker

FIGHTERS

Aquila 1 - F-16C VHF 131.50
1- Splash
2- Smekre

Bug 2 - F-16C VHF 132.50
1-
2-

Dalton 3 - F-16C VHF 133.50
1-
2-

Echo 4 - F/A-18C VHF 134.50
1- Bejo
2- Wallgren

River 5 - F/A-18C VHF 135.50
1- Justin Case
2- Kinglevel

Wolf 6 - F/A-18C VHF 136.50
1-
2-
Senast redigerad av Jax 16 jun 2020, 16:31, redigerad totalt 13 gånger.
Dogfight = Den som drar spaken hårdast bakåt vinner.

Användarvisningsbild
Jax
rank3
rank3
Reactions:
Inlägg: 180
Blev medlem: 24 nov 2011, 16:52
Namn IRL:

Re: Advanced Tactical Training Mission - ATTMI

Inlägg av Jax » 13 jun 2020, 13:21

Lite tips på vad man ska tänka på om man är ny på kurvstrid. När man flyger i rote, d.v.s. två flygplan, så är tanken att man ska komplettera och understödja varandra så att ekvationen 1+1=3. Som team ska man alltså vara mer effektiv och dödlig än vad var och en är för sig själva. Låter bra va?

Att verka i 2vs2 är i själva verket extremt komplext och kräver mycket träning och studier för att 1+1 ska bli 3. I ärlighetens namn tror jag inte nån i MA är på den nivån. Kanske kan vi nå dit tillsammans? Men det betyder inte att vi inte kan ha jätteroligt i 2vs2!

Tänk så här: gå in tillsammans, sortera var sitt mål/fiende och fokusera bara på honom. Den av er som skjuter ner den första fienden letar rätt på sin wingman och försöker hjälpa honom. Använd datalänken för att ha koll på varandra. I F-16 måste man välja fram HSD manuellt när man går in i DOGFIGHT-mode. Det kan man göra innan striden börjar. Prata med varandra och förklara vad som händer. Berätta för din wingman om du är offensiv eller defensiv (bakom eller framför din fiende), ropa ut "GUNS" när du skjuter, "FLARES" etc för att lättare identifiera er. Varna kompisen med "MISSILE INBOUND" när fienden skjuter.

Golden Rules:
  • Lås blicken på ditt mål. TAPPA INTE BORT HONOM! Använd hjälmsiktet för att kunna hålla koll på fart utan att ta blicken från fienden.
  • Håll rätt fart! Sväng inte bort all din energi!
    Hornet: 320 - 420
    Viper: 380 - 480
  • Tappa inte bort ditt mål...
Dogfight = Den som drar spaken hårdast bakåt vinner.

Losanti
rank1
rank1
Reactions:
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 mar 2018, 13:02
Namn IRL: Marcus Agelii

Re: Advanced Tactical Training Mission - ATTMI

Inlägg av Losanti » 17 jun 2020, 10:02

Grym uppdrag! svinkul, spännande och lärorikt!

Nu har man verkligen fått mersmak av dogfighting och man vill bara lära sig mer och lära sig taktier för att bli bättre!

Lärdomar jag tog med mig är att inte flyga tight formation medan man pillar med MFD:er.
Att vara lite mer sparsam med de två Aim-9:or man hade och se till att dra lite extra så att man pekar lite framför eller åtminstone på motståndaren när man skjuter för att den ska få lite bättre skjutläge.
Samt att innan bombningen bestämma vilka mål 1:an respektive 2:an ska sikta på så att inte 4 bomber landar på EXAKT samma hangar.

Jag trodde det skulle bli mer väntan än det blev men man var nästan konstant på väg nånstans, detta gjorde tyvärr att man missade hur det gick för ens lag då man inte kunde spectatea. En fundering på om det hade blivt bättre hade varit om vi bara hade kört airstarts så att man fick följa sitt lag medan man sitter som spectator, jag vet inte om det blir bättre eller roligare men jag tror det är något jag skulle vilja testa i.a.f. Då jag tror man kan lära sig nästan lika mycket på att se sina kompisar slåss som att fightas själv.

En annan häftig tanke hade ju varit att spinna vidare på airstart-delen men att få till en riktig furball genom att inte vänta på att den första fighten tar slut utan bara staggra rotarna med 1 min mellanrum t.ex. och sen vinner det laget som är kvar istället för den rote som är kvar... Även denna ide kan bli både bra och dålig, jag har ingen aning om vad men det hade varit coolt att pröva.

Skriv svar