Övningstisdag

Exempelvis uppdrag, träningar etc.
ironsavior
rank2
rank2
Reactions:
Inlägg: 143
Blev medlem: 01 nov 2017, 20:12
Namn IRL:

Övningstisdag

Inlägg av ironsavior » 28 feb 2020, 13:21

Starttid / (Sluttid)
2020-03-03 1900 (-2300)
19:00 - Teori - trafikvarv ( För de som vill )
19:30 Krymsk Tornet öppnar
23:00 Krymsk Tornet stänger

Sista tid anmälan.
2020-03-03 1900
Typ av verksamhet:
Övningsverksamhet, med ATC
Version + Moduler:
OPEN BETA 2.5.5, NO UPDATE!
Förkunskapskrav:
Krävs ej
Nödvändigheter:
Teamspeak 64-bit (LADDA NER)
DCS-SimpleRadioStandalone (LADDA NER)(INFO)

Övrigt:
* Skicka in färdplan app.php/Flightplan
Skriv där MODUL, TASKING CALLSIGN & R-Område samt tid ni kommer flyga.

Anledningen till färdplan är att i TRELLO så kommer era flighter upp automatiskt som brickor och det blir lättare att hantera och ge er bättre service som ATC än att reda ut vem som sitter var.

Kanalplan:
Masterarms standard kanalplan
Avvikelser
F-14 1. 250mHz 2. 270mHz 3. 254mHz 9. 253mHz
L-39C Kanalplanen minus -1

RAMROD: BLONDEGIRL

Playarea
R33 BFM
N 44.55.28 E 038.55.77

R34 A2G ARMOUR, STRUCTURES, DEAD
N 45 04 92 E 039.29.41

R44 SEAD SA6
N 45.34.65 E 041.20.82

R53 BFM AVA
N 45.19.66 E 037.53.93

R64 A2G SOFT TARGETS FUEL TRUCKS
N 45.00.10 E 038.31.67

R71 BVR MIG DRONES
N 44.26.50 E 040.34.44

R74 BVR
N 44.46.25 E 037.09.82

R77 BFM ACM
N 44.30.72 E 037.32.10

Koordinaterna är ungefär i mitten av respektive R-område. Inga WP inlagda.

Combatflite
Combatflite fil, både röd och blå sida

Kneeboards i missonet så ni behöver inte lägga in dem själva.

Kommunikationsprinciper
Saxat från Justin Cases utbildningsmaterial i JFS

För att effektivisera användandet av radionfinns vissa förhållningssätt att följa.
-Tänk före du sänder, lyssna ut eventuell konversation på ny kanal.
-Strukturera ditt meddelande:
•Vem ropar jag på?(Detta triggar mottagaren att lyssna)
•Vem är jag?
•Var är jag? (Om relevant)
•Vad vill/gör jag?

Flödeschema över radiokommunikationen:

1. Radio check
"Krymsk TWR - Stinger 1 - Radio Check"
"Stinger 1, Krymsk TWR Hear you 5 by 5" (alt Lima Charlie vilket står för Loud & Clear)
Är man flera i flighten. Ropar Stinger först ut på kanalen
"Stinger 1 Check in", övriga svarar då 2,3,4
Efter det ropar Flightlead upp tornet för radio check.

2. Request Engine start - up
" Krymsk TWR - Stinger 1 request engine startup"
" Stinger 1 - Runway in use 04, wind is 030 for 2, CAVOK 10 QNH 2992, cleared for engine startup
" 04 in use, QNH 2992, cleared for engine start up"
Är du riktigt snitsig som t.ex Översten och de som har det här som jobb, kan man börja med att säga "Weather copy, och sen fortsätta med 04 in use...


WIND: 030 02, För att flyga rakt emot vinden så behöver vi ha kurs 030, vindens hastighet är 2 knop. I vårat fall om vi startar på bana 04 som har en start riktning på 040 att vinden kommer komma från vänster och trycka på fenan åt höger, vilket gör att planets framdel kommer styra åt vänster. Vilket är då bra att veta att sannolikt kanske man måste ge lite roder åt höger för att kompensera. 2 knop är väldigt lite vind så sannolikt kommer man inte påverkas, men skulle vinden vara t.ex 010 for 10 så behöver man sannolikt kompensera för det vid start.

CAVOK 10 ( Kav-okey)
CAVOK står för Ceiling and visibility OK. Det kräver att det minst är 10km sikt och att inga moln finns 5000ft eller under. Väderförutsättningarna förväntas vara dessutom desamma under överskådlig framtid.

QNH
Är det atmosfäriska trycket på havsnivå i den region du befinner dig.

QFE
Är det atmosfärstrycket över marken du befinner dig. Det kan vara t.ex viktigt på vissa flygplatser som ligger t.ex 1000m över havsnivå. Ska du flyga in på Tiblisi t.ex och du kommer från Krymsk och det är dålig sikt kommer du behöva ändra till QFE när du börjar närmar dig för att inte flyga i backen.

3. Request taxi
"Stinger 1 request taxi"
"Stinger 1 Cleared taxi Delta right turn on Alpha and hold short Runway 04, "
"Cleared Taxi Delta Alpha hold short Runway 04"

4. Holding short
"Stinger 1 holding short Runway 04

5. Departure clearence
"Stinger 1 after departure turn right Exit Abinsk, 4500ft or below, max speed of 350 knots, line up and wait runway 04.
"After departure, exit abinsk, 4500 or below, max speed of 35 line up and wait runway 04.

6. Departure
Stinger 1, your cleared for take off runway 04
cleard take off runway 04, Stinger 1.

7. Leaving TWR.
Stinger 1, over Exit abinsk at 4000ft
Contact Krymsk Control, 270.000mhz
Krymsk Control at 270.000mhz, Stinger 1

8. Check-in Control
Krymsk Control, Stinger 1 checking in.
Stinger 1, radar contact, maintain your heading and climb to angels 20 (20 000ft)
Maintaning heading and climb to angels 20.

Splash
rank2
rank2
Reactions:
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 apr 2016, 22:08
Namn IRL: Adam Knape

Re: Övningstisdag

Inlägg av Splash » 02 mar 2020, 12:01

Inte så många som har anmält sig, vi ska inte köra natt och/eller dåligt väder så man. Kan öva case III och lufttankning inför torsdag?
Bild

ironsavior
rank2
rank2
Reactions:
Inlägg: 143
Blev medlem: 01 nov 2017, 20:12
Namn IRL:

Re: Övningstisdag

Inlägg av ironsavior » 02 mar 2020, 14:14

För mig spelar det ingen roll, har dock inte så bra koll på Marshal radiosnacket, så det får nån annan ta isf.

Användarvisningsbild
Apollo12
rank1
rank1
Reactions:
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 sep 2016, 01:23
Namn IRL: ATC Sigge

Re: Övningstisdag

Inlägg av Apollo12 » 03 mar 2020, 12:36

Vi kanske ska köra med lite sämre väder (inte hel kass, utan typ sikt 7km och BKN på 1000 fot?). Sen kan det vara fint ovan moln osv?
#ATC in da house
Rockan leder

ironsavior
rank2
rank2
Reactions:
Inlägg: 143
Blev medlem: 01 nov 2017, 20:12
Namn IRL:

Re: Övningstisdag

Inlägg av ironsavior » 03 mar 2020, 16:04

Ja, så gör vi.

Skriv svar