Desert Gate 03-Longbow

Exempelvis uppdrag, träningar etc.
Användarvisningsbild
Översten
rank4
rank4
Reactions:
Inlägg: 400
Blev medlem: 04 nov 2016, 14:46
Namn IRL: Emil

Desert Gate 03-Longbow

Inlägg av Översten » 31 okt 2019, 22:16

Starttid / (Sluttid)
20191107-20:00 (-23:00)
Sista tid anmälan.
20191107-17:00
Typ av verksamhet:
- Sweep, SEAD escort, Air Interdiction
Version + Moduler:
- 2,5 Beta, Hormuz Map, F-14, F/A-18, AJS, F16 (om intresse finns)
Förkunskapskrav:
- CASE I Start och Landning (kommer finnas flygfält som alternate och om vi får gäster som inte klarar carrier ops)
- AAR
- Behärska det flygplan du valt, dess system och vapenleverans
- Kunna ansluta, samt visuellt följa rotechef eller grupp utan att ständigt tappa bort dem.
- Ha en rimlig förståelse för de gemensamma procedurer MA tillämpar vid start och landning (t ex, rotestarter och bryt över bas vid landning i grupp)
Nödvändigheter:
Teamspeak 64-bit (LADDA NER)
DCS-SimpleRadioStandalone (LADDA NER)(INFO)
Övrigt:
-
Missionfil: (Laddas upp efter genomfört event)
-
Tacview: (Laddas upp efter genomfört event)
-
Third mission in Desert Gate Campaign. This time we'll take on the Iranian Air Force!

We invite other communities to particiapate in the mission.

MISSION OVERVIEW
DATE: 04 June 2004
TIME: 14:00:00
SUNRISE: 05:27 (over bullseye)
SUNSET: 18:29 (over bullseye)

SITUATION: After the night and morning attacks at Bandar Abbass and Jask region IRIAF has mobilized. IRIAF has established CAP cover over Bandar Abass to deny Colation further operations in the area. Coalition commanders see this as an opportunity to degrade the IRIAF and show of force.

TASK OVERVIEW: Three fighter groups Panther, Savage nad Voodoo will push from Hold Alpha and Bravo to commence fighter sweep north of Bandar Abbas. Meanwhile a fast and low attack on the main airbase will be executed by Fury. Two flights Raider and Weasel will provide SEAD escort and SEAD CAP in the area.
_Snapshot_20191104211319_Msn3 AO north.png
_Snapshot_20191104211319_Msn3 AO north.png (1.74 MiB) Visad 326 gånger
_Snapshot_20191104211443_Msn3 AO south.png
_Snapshot_20191104211443_Msn3 AO south.png (1.52 MiB) Visad 326 gånger
_Snapshot_20191104204923_Fury Targets.png
_Snapshot_20191104204923_Fury Targets.png (864.95 KiB) Visad 326 gånger

INTEL

Air Threats: IRIAF air assets patrolling the area north of Bandar abbas. Intel reports MiG-29, F-4 and F-14.

Ground Threats: Last nights operations has severely degraded Iranian IADS. Intel reports IRAN posseses several mobile SAM systems such as SA-6 and SA-15 and that these are spread all across the country. Aside Iran AAA are set on high alert for low altitude threats.

ROE: All Iranian ground and air assets inside Irania territory

MISSION COMMANDER: Darkstar11

WX: 36010KT 9999 SCT047 29 Q1020 RMK FBL TURB BLU=

CARRIERS:
- CVN Stennis N 24 46.011 E 056 48.320 BRC 358°M TCN 74X CRG

T/O order carrier:
Savage
Raider
Weasel
Panther

COMM:

CVN Stennis Courage
Courage Tower
305.00
Courage Tower, AI
264.00
Courage Marshal
261.00

Al Minhad AB
ATC: 121.8
250.1
38.5
3.8
NAV: VOR MIN 115.2

AWACS Package / Darkstar / Freq 254.000 / TCN:
Tanker / KC135MPRS / 16000 ft / Arco / Freq 253.000 / TCN:24Y
Tanker / KC135MPRS / 18000 ft / Texaco / Freq 253.000 / TCN:35Y
Tanker / KC135MPRS / 14000 ft / Shell / Freq 253.000 / TCN:44Y
AWACS A-A backup / Focus / Freq 270.000 / TCN:

ChannelFunctionFrequency
1Courage Tower305.00
2Courage Tower, AI264.00
3Package Darkstar265.00
4Courage Red crown256.00
5AWACS Package Darkstar254.00
6Human-controlled Airfield250.00
7AWACS A-A Focus270.00
8MISSION SPECIFIC257.00
9MISSION SPECIFIC255.00
10MISSION SPECIFIC262.00
11MISSION SPECIFIC259.00
12MISSION SPECIFIC268.00
13MISSION SPECIFIC269.00
14MISSION SPECIFIC260.00
15Courage Approach #1263.00
16Courage Marshal261.00
17Courage Approach #2267.00
18AWACS, AI251.00
19Navy Tankers253.00
20Airforce Tankers266.00

RAMROD: MONKEYSPIT

B/E: ALCATRAZ N26°51'2027 E056°21'3324

Targeted DMPIs:
Fury5 / N27°13'0599 E056°22'4551 / 40R DR 38537 10770 / Elev 33 ft
Fury5 /N27°13'0819 E056°22'3634 / 40R DR 38285 10839 / Elev 20 ft
Fury5 / N27°13'5139 E056°22'5627 / 40R DR 38840 12166 / Elev 13 ft


PACKAGE

[Sweep] Longbow (6 flts)
Package Leader: Weasel 2-1 Bankler

01552 [Sweep] Panther1 4xF-14B (Intraflight: 133.200 / TCN: 11Y)
Push 'HOLD BRAVO' 15:10:00 @ 22000 ft
Exit 'Egress' 15:46:02 @ 32000 ft
Task: Sweep from east to west and target all IRIAF threats on the way.

04529 [SEAD] Weasel2 2xFA-18C_hornet (Intraflight: 125.800 / TCN: 12Y)
Push 'HOLD BRAVO' 15:10:00 @ 30000 ft
SEAD CAP 'SEAD BRAVO' 15:24:32 - 15:39:32 @ 30000 ft
Exit 'Egress' 15:47:12 @ 30000 ft
Task: Provide SEAD escort for Panther 1 and establish SEAD CAP at SEAD BRAVO.

04583 [Sweep] Savage3 4xFA-18C_hornet (Intraflight: 123.700 / TCN: 13Y)
Push 'HOLD ALPHA' 15:10:00 @ 22000 ft
Exit 'Egress' 15:43:53 @ 31000 ft
Task: Sweep from west to east and target all IRIAF threats on the way.

04161 [SEAD] Raider4 2xFA-18C_hornet (Intraflight: 121.000 / TCN: 14Y)
Push 'HOLD ALPHA' 15:10:00 @ 20000 ft
SEAD CAP 'SEAD ALPHA' 15:24:15 - 15:39:15 @ 29000 ft
Exit 'Egress' 15:46:21 @ 29000 ft
Task: Provide SEAD escort for Savage 3 and Voodoo 6 and establish SEAD CAP at SEAD BRAVO.

04155 [AI] Fury5 4xAJS37 (Intraflight: 131.000 / TCN: 15Y)
Push 'HOLD ALPHA' 15:15:00 @ 10000 ft
TOT 'Bandar Abbas Intl' 15:29:39 @ 200 ft
Exit 'Egress' 15:37:03 @ 10000 ft
Primary: Crater the runway and taxi way at Bandar Abbas Air Base DMPI 1 & 2
Secondary: Target the main apron at the military area DMPI 3

04254 [Sweep] Voodoo6 4xF-16C bl.50 (Intraflight: 122.800 / TCN: 16Y)
Push 'HOLD ALPHA' 15:10:00 @ 24000 ft
CAP 'Sweep' 15:22:05 - 15:32:05 @ 30000 ft
Exit 'Egress' 15:41:39 @ 24000 ft
Task: Sweep from the center to east and target all IRIAF threats on the way.

LINEUP

Panther 1 F-14 Sweep
Panther 1.pdf
(21.37 MiB) Nerladdad 5 gånger
1 Översten
2 Vingen
3
4

Weasel 2 F/A-18 SEAD
Weasel 2.pdf
(18.44 MiB) Nerladdad 9 gånger
1 Bankler (Package Lead)
2 Mango

Savage 3 F/A-18 Sweep
Savage 3.pdf
(28.3 MiB) Nerladdad 11 gånger
1 Knugen
2 Mauen
3 JackFlash
4 Bejo

Raider 4 F/A-18 SEAD
Raider 4.pdf
(23.31 MiB) Nerladdad 4 gånger
1 132nd Jaeger
2 132nd Kimkiller

Fury 5 AJS-37 Air Interdiction
Fury5.pdf
(25.17 MiB) Nerladdad 10 gånger
1 Qvintus
2 Aniron
3 BFQ
4 DeadEnd

Voodoo 6 F-16 Sweep
Voodoo 6.pdf
(33.34 MiB) Nerladdad 5 gånger
1 Jax
2 Vulture
3 Sunken
4

AWACS
Ironsavior

Marshall/Tower
"Håll spaken still så kommer helikoptern stå still"

M4u3N
rank2
rank2
Reactions:
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 dec 2018, 12:22
Namn IRL:

Re: Desert Gate 03-Longbow

Inlägg av M4u3N » 08 nov 2019, 12:58

Tack för ett bra annorlunda uppdrag Översten!



Lite feedback på uppdraget:
Det här med Push-time, är något jag tycker ger en extra krydda till uppdragen. Ska fundera hur jag ska implementera det själv framöver. Bra med kneeboard, där all info finns som man behöver. Bra med fientligt flyg i luften, det fanns plan och skjuta på det blev väldigt intensivt och roligt!

Jag har absolut ingen aning om hur dessa uppdrag går till i verkligheten eller hur de övas. Men jag tänker att man gör en Sweep över fiendens Tarcap, slår ut det, och sen etablerar man eventuellt egen CAP över det luftrummet. Jag använder själv triggers i mina uppdrag men kanske i detta fall kanske man kunde haft några fientliga Tarcaps i orbit, som man såg redan från början.

Det skulle gett Package lead och även flight leads möjlighet att planera och sortera ut Sweepen på väg fram. Nu blev det inte så, utan det bara kom det flygplan från alla håll kändes det som. Man kan också se att sorteringen mellan Savageflight & t.ex Voodo inte riktigt fungerade efter som båda grupperna engagerade samma mål.

Några saker som jag reflekterat över:
Enskild individ tar upp för mycket radio tid på Package, vi måste ha bättre radio diciplin. Nu var vi väldigt många plan på en Controller. Men i t.ex F/A-18C så har man en extremt bra SA sida. Har man t.ex bara egna flighten inom 10NM så behöver man inte ropa RAY GUN, Package utan kan ta det intraflight. Dessutom behöver man kanske inte ropa Raygun om man har en "romb" och shoot cue. Då systemet redan sagt att detta är ett fiende plan.

Det är helt klart så att vi behöver öva BVR 2vs2 och 4vs4. Mags är ju en nörd på ämnet, vi kanske ska ta fram en SOP hur vi gör, t.ex skjut robot, dyk gå lågt gå cold extanda 15NM ta höjd vänd upp. Det var ett exempel bara.


För ofta upplever jag vi flyger bra in, men sen när många inklusive mig själv är "heads down" så fokuserar man för mycket på sig själv och tappar SA:n gentemot övriga gruppen. Dessutom kör vi alltid nästan att Flight lead flyger först och comittar först, jag vet inte hur man gör i verkligheten. Men den gamla devisen "chefen ska vara det är behovet av ledning är som störst" är något att eftersträva. Då kanske inte det är längst fram i flighten totalt comittad mot en fiende. Utan är man 2 element, dvs 4grupp, kanske 2:a elementet ska flyga först, 2:an i första elemenet flyga först och leaden sist för ha möjlighet att rapportera och få SA över situationen.

Just IMHO =)

Men riktigt kul välplanerat uppdrag!
DCS - Plug and w8

Användarvisningsbild
Översten
rank4
rank4
Reactions:
Inlägg: 400
Blev medlem: 04 nov 2016, 14:46
Namn IRL: Emil

Re: Desert Gate 03-Longbow

Inlägg av Översten » 08 nov 2019, 13:46

Tack Mauen för din feedback!

Fiende flighterna låg i CAP redan då uppdraget startade och Darkstar gav picture men kan hända att någon var på tanker frekvens kanske? Efter första sammandrabbning dock så spawnades det in nya från två olika håll.
"Håll spaken still så kommer helikoptern stå still"

Kimkiller
rank7
rank7
Reactions:
Inlägg: 1422
Blev medlem: 27 feb 2012, 16:10
Namn IRL:
Ort: Värmdö

Re: Desert Gate 03-Longbow

Inlägg av Kimkiller » 08 nov 2019, 14:45

Hej

Jag tycker att det var ett jättespännande och mkt bra förberett mission:

BRA
Grymt bra förberedelser, med färdiga kneeboards och till och med Flightplan i varje maskin.
Bra och kortfattad briefing.
Spännande uppdrag med mycket immersion och bra koordinerat i planeringsstadiet.
Kompetenta flights som verkade koordinerat i början. (Blev nedskjuten med en gång och såg bara i F10 vyn resterande händelseförlopp)

Förbättringspotential:
Oavsett om det är fritt att starta vilken tid man vill eller om en viss startordning krävs, styr upp hur vi ska parkera efter spawn för att möjliggöra föregånde på bästa sätt.
Om möjligt, lägg Tankers på olika freq.

Jag vet inte heller hur ett liknande uppdrag görs i verkligheten men borde vi inte skickat in SWEEP flighterna lite före SEAD?
Om man behöver sanitera området från SAM för att SWEEP ska kunna verka så bör SEAD flighten planera lite annorlunda.
Målsättningen borde vara att alla som inte primärt har ett A-A uppdrag, om möjligt, undviker att engagera sig i detsamma.

Ovanstående är en generell iaktagelse och inte direkt kopplad mot igår och att just jag som SEAD flight blev nedskjuten först :evil:
Jag satte mig själv i en dålig sits då jag var lite för tidig och inte tillräckligt defensiv när jag upptäckte att fientligt flyg faktiskt fokuserade på mig snarare än på SWEEP flighterna som borde utgjort ett större hot för dem.

Tack för inbjudan att vara med, ser fram emot fler uppdrag där vi utomstående får deltaga.
Crewchief Y61
Ps. För övrigt anser jag att Justina bör degraderas till MA "Hangaround" Ds.
"Lt. Potato Commander Justin Case", kan vara den mest passande titel jag någonsin sett....

Skriv svar