Övningstisdag - CASE III

Exempelvis uppdrag, träningar etc.
Knugen
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 1399
Blev medlem: 21 nov 2014, 23:52
Namn IRL: Daniel
Ort: Stockholm

Övningstisdag - CASE III

Inlägg av Knugen » 04 jun 2019, 12:32

Starttid / (Sluttid)
190611-1900 (-2200)
Sista tid anmälan.
1906011-1800
Typ av verksamhet:
Träning, CASE III-procedurer.
Version + Moduler:
  • DCS Open Beta
  • F/A-18C Hornet, F-14
Förkunskapskrav:
Grundläggande förståelse för vad CASE III är genom att ha: Nödvändigheter: Missionfil:


Översikt:
Case III weather is any ceiling below 1,000 feet or a visibility less than 5NM. All
night operations are conducted under Case III. For the purpose of determining Case
III operations, night is defined as 30 minutes prior to sunset until 30 minutes after
sunrise.
CASE III är alltså en samlingsterm för väder som innefattar väderförhållanden med lägre sikt än CASE I eller CASE II, alternativt för starter - eller landningar på hangarfartyg under mörker. CASE III innefattar också procedurer för att på ett säkert och snabbt sätt lyckas skicka iväg och landa flera flygplan under en relativt kort tid. Detta ska vi öva på nästa tisdag!

Övningen är öppen för alla och utan krav på tidigare erfarenhet om CASE III - dokumentation och videos finns länkade i tråden. Tvärtom är det kul om personer som tidigare aldrig haft möjlighet eller tid att pröva på CASE III ger det ett försök, och desto fler vi blir desto roligare blir det kring båten.

För att börja i den grunda änden av poolen, så att säga, kommer uppdraget att påbörjas med ca 1½ timme av dagsljus kvar samt klart väder i övrigt, så att samtliga har möjlighet att testa procedurerna nedan i bra väder för att sedan göra ett nytt försök i totalt mörker efter solnedgången.

Slutligen, som vanligt när vi håller dessa övningar - fokus är inte på att alla ska lära sig radiokommunikationen utantill. Vi kommer att gå igenom vilken information som behöver utbytas inför varje steg av processen, och sen är det upp till respektive spelare att försöka framföra detta till flygledningen på båten effektivt. Jag ska försöka se till att varje fyrgrupp har åtminstonde en person som har gjort detta förut.

Genomförande

Vi kommer att dela upp processen i 5 steg, från start till landning. Dessa är som följer:

Departure -> Arrival -> Marshal -> Approach -> Recovery

Departure:
CASE III-departures säkerställer en säker separation mellan varje flygplan genom att varje flygplan flyger en specifik rutt med en specifik fart, likt CASE I. Det som skiljer CASE III är att fri stigning efter 7nm från båten inte längre är tillåttet - istället ska man vid 7nm påbörja en sväng för att fånga upp arken (se bild) på 10nm, och sedan flyga längs denna tills man når den radial man ska flyga ut på.

Flygplanen kommer att lyfta med en minimumintervall om 30 sekunder mellan varje plan. Efter lyft, stig rakt fram längs båtens BRC med hastigheten 300 knop och se till att passera 5nm från båten på 1500 ft eller högre. Vid 7nm från båten påbörjar du svängen för att fånga upp arken på 10nm, och följ sedan denna, fortsatt stigandes, till departure-radialen

Bild

Arrival:
(OBS - Strike Control är borttagen, inte relevant för denna övning)
Arrival täcker övergången från 'fri flygning' utanför hangarfartygets kontrollzon till kontrollerad flygning inom denna. Kortfattat fungerar det som följer:

1. Bortom 50nm från båten, kontakta Red Crown (CSG Air Defense Controller) med Call sign, position och höjd. Red Crown kommer att föra denna information vidare till nästa led, Marshal
2. Väl inom CCA (Carrier Control Area, 50nm från båten), checka in på Marshal-frekvensen med samma information som ovan plus 'low state', dvs lägsta bränslenivå inom gruppen.
3. Marshal kommer att informera om rådande väderförhållanden, båtens BRC samt Altimeterinställning samt marshalling-instruktioner.
4. Slutligen kommer Marshall att ge klart för 'overhead holding pattern, dvs Marshalling-varv, samt förväntad Push-time. Marshall kommer också begära att ni rapporterar 'see me' när ni har visuellt på hangarfartyget, senast 10nm från sättning.


Marshal:
Den huvusakliga skillnaden mellan marshalling för CASE I och CASE III är att avståndet till båten är högre, minst 21 nm, och att varvet sker individuellt med minst 1000fts seperation i höjdled mellan varje enskilt flygplan.

Varvet är utformat som en s.k racetrack, vänstersvängande, och ska vara i 6 minuter, varav 2 st 180-graders svängar (á 1 minut) och 2 st 2-minutersraksträckor. Varje flygplan får alltså ett eget avstånd och en egen höjd. Med avståndet menas den närmsta punkten i varvet, precis innan den första vänstersvängen. Varvets höjd bestäms av avstånd från båten, där formeln är höjd + 15 (Om Höjden är 6000ft blir avståndet alltså 21 nm). Höjden, och därmed avståndet, ökas med 1k ft / 1nm för varje enskilt flygplan (se bild)

CASE III Pattern.PNG
CASE III Pattern.PNG (127.68 KiB) Visad 434 gånger
Approach:
Den push-time du fick utav marshall under arrival är den tiden då du ska lämna varvet och övergå till approach. Det är alltså viktigt att flyga sitt varv så att du befinner dig på utsatt radial, höjd och avstånd när det är dags för din pushtime. Om du är halvvägs in i ett varv med en Push time om 1½ minut måste alltså varvet kortas ner. Att du lämnar din höjd på rätt tid är mycket, mycket viktigare än att du flyger ett vackert varv. Detta då ett nytt flygplan kommer att pusha var ~60 sekund, och en försening på 30 sekunder skulle innebära att avståndet till bakomliggande plan har halverats.

Du påbörjar din approach genom att lämna den utsatta marshallinghöjden- och avståndet. Sjunk med en sjunkhastiget på -4000 fpm tills du passerar 5000 ft (aka platform) och fortsätt sedan sjunka med en sjunkhastiget av -2000 fpm till 'level-off altitude', 1200ft.

Här ska du också gå över från att flyga på marshallingradialen till sättningsradialen (BRC - 9). Håll 1200 ft och flyg på sättningsradialen.



Recovery:

Påbörja landningskontroller vid 10nm. Fäll landningsställ senast vid 8nm. Sänk farten till 'on-speed' senast vid 6nm. Håll 1200ft tills att ICLS-nålen fångat upp glideslopen (ca 3nm), och flyg sedan efter denna tills du landar eller tills du ser köttbullen, i vilket vall följ denna ner.
CASE III Approach Approach.PNG
CASE III Approach Approach.PNG (156.22 KiB) Visad 434 gånger

Uppställning:

Enfield - F/A-18
1: Bankler
2: JackFlash
3: PopEye
4: Mango


Stinger - F/A-18
1: Mags
2: Knugen


Aardvark - F-14B
1: Justin & Agaton
2: Vingen & Pocket

Marshal
Ironsavior

Tråden kommer att uppdateras löpande

JackFlash
rank1
rank1
Reactions:
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 dec 2015, 18:08
Namn IRL:

Re: Övningstisdag - CASE III

Inlägg av JackFlash » 04 jun 2019, 14:33

Nu ser inte jag din bild på holding-alt/avstånd, men jag tolkar den annorlunda. Jag tolkar det som att höjden avgör avståndet. Har du en höjd på 8000 ft så lägger du på +15 för att få avståndet till båten. Då får alltså en höjd och skall därefter avgöra vilket avstånd du skall hålla på.
Bild

Knugen
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 1399
Blev medlem: 21 nov 2014, 23:52
Namn IRL: Daniel
Ort: Stockholm

Re: Övningstisdag - CASE III

Inlägg av Knugen » 04 jun 2019, 15:07

Helt rätt, tack för att du är uppmärksam! Dags att börja korrekturläsa :)

Användarvisningsbild
Bankler
rank2
rank2
Reactions:
Inlägg: 94
Blev medlem: 18 nov 2018, 03:34
Namn IRL: Hampus Bankler

Re: Övningstisdag - CASE III

Inlägg av Bankler » 05 jun 2019, 01:35

Marshal är i allmänhet så snel att han/hon ger dig både distans och höjd, så slipper du tänka (bara skriva, jättefort!). :)

"Marshal on the 082, 22, angels 7. Expected final bearing 262, expected approach time 22"
eller
"Marshal 170, 25, angels 10. Expected approach time 34"

Dom exakta formuleringarna är lite olika beroende på källa/inspelning, samt såklart rätt oviktiga så länge budskapet går fram och det inte är pladdrigt.

Användarvisningsbild
Bankler
rank2
rank2
Reactions:
Inlägg: 94
Blev medlem: 18 nov 2018, 03:34
Namn IRL: Hampus Bankler

Re: Övningstisdag - CASE III

Inlägg av Bankler » 05 jun 2019, 01:37

Här är vår egen Kola360s superfina chart! Den går mer på djupet än vad som är helt nödvändigt för oss, men ändå klar och tydlig, och fin! :)

https://imgur.com/zgjQrFI.png

JackFlash
rank1
rank1
Reactions:
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 dec 2015, 18:08
Namn IRL:

Re: Övningstisdag - CASE III

Inlägg av JackFlash » 05 jun 2019, 08:06

En snabb fråga. Lämna alla Marshal på sin angivna tid? Man flyttar alltså inte "ner" som i Case 1?

Knugen
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 1399
Blev medlem: 21 nov 2014, 23:52
Namn IRL: Daniel
Ort: Stockholm

Re: Övningstisdag - CASE III

Inlägg av Knugen » 05 jun 2019, 09:14

JackFlash skrev:
05 jun 2019, 08:06
En snabb fråga. Lämna alla Marshal på sin angivna tid? Man flyttar alltså inte "ner" som i Case 1?
Stämmer! Du snurrar på din höjd tills det är dags att pusha.

Användarvisningsbild
Mags
rank3
rank3
Reactions:
Inlägg: 159
Blev medlem: 21 feb 2018, 16:24
Namn IRL:

Re: Övningstisdag - CASE III

Inlägg av Mags » 10 jun 2019, 12:01

Knugen skrev:
05 jun 2019, 09:14
JackFlash skrev:
05 jun 2019, 08:06
En snabb fråga. Lämna alla Marshal på sin angivna tid? Man flyttar alltså inte "ner" som i Case 1?
Stämmer! Du snurrar på din höjd tills det är dags att pusha.

Och det är därför det är så viktigt att hålla inflygningsparametrarna: hastighet och sjunkhastighet, att svänga vid rätt tillfälle och gå dirty vid rätt tillfälle. Annars kommer du flyga ikapp eller bli ikappflugen. Kom ihåg att det bara är 60 sekunders separation och en ganska lång inflygning - ca 5-6 minuter tror jag.
Formerly known as magwo
We're in the pipe, five by five!

Användarvisningsbild
Mags
rank3
rank3
Reactions:
Inlägg: 159
Blev medlem: 21 feb 2018, 16:24
Namn IRL:

Re: Övningstisdag - CASE III

Inlägg av Mags » 10 jun 2019, 12:25

Jag efterfrågar en altitude plan för deconfliction - alltså att varje flight har en tilldelad höjd att ligga på när de är utanför carrier control zone area.
Formerly known as magwo
We're in the pipe, five by five!

Användarvisningsbild
Justin Case
Administrator
Administrator
Reactions:
Inlägg: 5203
Blev medlem: 04 okt 2011, 22:35
Namn IRL:
Ort: Uppsala

Re: Övningstisdag - CASE III

Inlägg av Justin Case » 11 jun 2019, 10:09

På förekommen anledning ( :oops: )föreslår jag man inom +/- 45 grader från Marshalradialen och 50 nm från båten måste befinna sig på tilldelad höjd. Kort och gott så flyger man inte bakom båten på annan än tilldelad höjd.
Svaret på din fråga är antagligen "AKT POS / UT" eller *NAV, EGI och slutligen EAC.

Skriv svar