ThT V20 - Going Fishin'

Exempelvis uppdrag, träningar etc.
Knugen
Moderator
Moderator
Reactions:
Namn IRL: Daniel

ThT V20 - Going Fishin'

Inlägg av Knugen » 06 maj 2019, 12:21

Background:
The USS Independence together with her battle group has been dispatched to the black sea in what has officially been named a Show of Force mission in support of Georgia, becoming the first US Carrier to sail that sea. With tensions already running high following Russia’s illegal invasion and occupation of South Ossetia and Abkhazia just two months ago, the arrival of a US aircraft carrier is likely to trigger reactions from the Russians.

Situation:
Two days after passing the Bosporus local ASW assets detected what is believed to be an unknown submarine. ASW-equipped UH-1H’s based from the support carrier Tarawa are being readied for action and the Independence’s regular BARCAP is being bolstered by a QRA force.

Time and weather:
* October 3rd - 2008
* 0640 local time
* Clear weather
* CASE 3 departure conditions (climb immediately at 300 kts)
* CASE 1 recovery conditions

Package mission:
Localise enemy PROBSUB and maintain carrier airspace integrity

Tasking overview:
BARON 1 and BARON 2 (two-ships of F-18C) on QRA
AARDVARK 1 and AARDVARK 2 flights (two-ships of F-14Bs) will provide BARCAP protecting the other flights from any airborne threats
PELICAN 1 (four-ship of UH-1Hs) on ASW tasking and will cooperate to localize PROBSUB. Objective is to identify the submarine and chase it away. Only if the submarine approaches within the outer screen (within 20nm from Carrier) is deadly force to be used.
RED CROWN (AWACS) will coordinate air assets and ensure carrier airspace integrity & coordinate ASW search efforts.
AIRBOSS (Carrier Group Air Traffic Control) will ensure safe air operations on and near both the Independence and the Tarawa

Intel:
* Air threats: Russian Land-based fighters and bombers
* Naval threats: Russian naval forces
* ARCO Tanker (74X) is circling above the Carrier Group, 20nm offset to the south at 18000ft

ROE:
* ROE will be set and adjusted by RED CROWN

Comms:
* Ch 1 Package: 305.00
* Ch 2 Independence: 264.00 (1X, BRC 086, ICLS 11)
* Ch 3 Tarawa: 265.00
* Ch 4 Red Crown: 266.00
* Ch 19 Tanker: 253.00 (74X)

Detailed tasking - BARON
Airframes parked on deck, to be readied to takeoff at a moment’s notice. After takeoff follow tasking from RED CROWN.

Detailed tasking - Aardvark
Airframes parked on deck, to be readied for takeoff immediately. After takeoff climb to 20000ft and establish BARCAP 50nm north of the carrier group. Once established wait for further tasking from RED CROWN.

Detailed tasking – PELICAN
Airframes parked on the deck of USS Tarawa. Scramble and fly towards the area where the PROBSUB was detected. Narrow down the search area until target is localized.

Knugen
Moderator
Moderator
Reactions:

Re: ThT V20 - Going Fishin'

Inlägg av Knugen » 09 maj 2019, 19:58

I avsaknad av riktigt ubåtsjaktsutrustning får vi jobba med simulerade metoder. För oss som flyger Huey kommer det att fungera som såhär:

Helikopterns AN/ARC-131-radio kommer att fungera som en simulerad sonar. Inom ~4 nm från ubåten kommer radion sonaren att plocka upp ubåtens sonarsignal förutsatt att helikopterns hastighet är i under 3 knop samt höjden under 30 fot. Riktning till signalen kommer att visas på Course Deviation Indicator-instrumentet - när den vertikala vita linjen är centrerad pekar du rakt emot ubåten. Är Linjen aningen åt vänster har du riktningen till ubåten aningen motsols, och så vidare.

Bild

För att detta ska fungera behöver varje helikopter använda sig av en egen frekvens, enligt nedan:
Pelican 1-1: 31.8 FM
Pelican 1-2: 31.6 FM
Pelican 1-3: 31.4 FM
Pelican 1-4: 31.2 FM

Blir vi tillräckligt många anmälda är tanken att Red crown eller Airboss leder sökningen och dirigerar oss. Då radion sonaren ej ger någon avståndsindikation gäller det att triangulera signalera samtidigt för att snabbt få en uppfattning om vart båten befinner sig.

Användarvisningsbild
Mags
rank3
rank3
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Mags » 14 maj 2019, 15:01

Tid för start?
Formerly known as magwo
We're in the pipe, five by five!

Knugen
Moderator
Moderator
Reactions:

Inlägg av Knugen » 14 maj 2019, 18:11

Briefing 1900, siktar på spelstart 1930

Knugen
Moderator
Moderator
Reactions:

Inlägg av Knugen » 16 maj 2019, 21:05

Debriefing
Pelican 1, UH-1H, ASW
Händelsförlopp
Vi startade och flög ut mot sökområdet. 20 minuter senare och efter assistans från Red Crown kunde vi påbörja sökandet och inom kort möttes Pelican 1 och Pelican 2. Efter att ha lokaliserat ubåten tvingade vi den upp till ytan med sjunkbomber, och väl på ytan kallades Baron in för att avsluta jobbet.

Vad var bra?:
Bra ledning från vår Gäst-Redcrown!
Vad var dåligt och hur kan vi förbättra detta?
Lämnar detta åt andra
Feedback på uppdraget:
Lämnar detta åt andra
Bilder:

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Justin Case
Administrator
Administrator
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Justin Case » 16 maj 2019, 21:08

Täckvjuu
Svaret på din fråga är antagligen "AKT POS / UT" eller *NAV, EGI och slutligen EAC.

DeadEnd
rank3
rank3
Reactions:
Namn IRL: Clas

Inlägg av DeadEnd » 16 maj 2019, 22:16

Att vi saknade nav. hjälpmedel tyckte jag inte gjorde så mycket. Hjälp av Redcrown underlättade men med lite envishet hade det nog gått ändå. Jag glömde att ens kolla ADF mot land... Det borde ha fungerat för triangulering, ska testa senare. Bara man tänker på riktning och tid så brukar det ändå gå ganska bra att hålla reda på var man är bara med kompass o tid.

Det var verkligen knepigt med höjdhållningen, alla visuella ledtrådar var bara "fel" i det ljuset. Kanske skulle du kunna tolerera <60ft? Att kräva ganska så stillastående är okej, men höjden var knepig i dessa förhållanden.

Hur som helst, kul uppdrag. Det var kul att höra radion och allt annat som hände och till sist se F18 komma in och sänka ubåten!

Tack Knugen!
--- Far o flyg! ---

Användarvisningsbild
Bankler
rank2
rank2
Reactions:
Namn IRL: Hampus Bankler

Inlägg av Bankler » 17 maj 2019, 11:52

Trevligt mission! Älskade vädret och temat med ubåten!

Min egen bedrift var pinsamt undermålig. Men lyckades iallafall överleva.

Learning points:
* Påväg hem till carriern, om jag inte redan har min HSI uppsatt med CRS line osv, så ska jag inte försöka fixa det medan jag roteflyger på nåns vinge, utan be om 1 minuts straight and level och pilla klart mitt skit. Min formationsflygning var fullständig cirkus när jag satt och pillade.
* Komma ihåg att uppdateringen i LotATC släpar lite. Även om jag gjorde precautions med raygun och declare, kanske min blue-on-blue på Pocket hade kunnat undvikits om jag hade varit lite mer kylig och haft bättre SA. Kunde ropat i klarspråk "blir nååån lååst??" på vår internkanal, då jag hade misstanke om att jag låst friendly.

Uppdrags-feedback (bara det negativa, allt annat var toppen!):
* Skulle uppskatta om package-lead bestäms och annonseras i briefingen, helst någon dag innan. Det är skönt att ha en person som man vet har benkoll på briefing, som har en strategisk plan för hela operationen, och som man rapporterar in till. Spelar ingen roll vem (kan till och med vara uppdragsskaparen), bara det är nån.
* Båten behöver köra lite snabbare. Sätt typ 26 knop (utan vind), alternativt lite saktare och åka rakt in i vinden (t ex 22 knop med 4 knop motvind). Jag hade svårt bakom båten innan jag fattade att den körde i 11 knop. :) Den begränsade sikten gjorde det inte lättare.
* Fienden startade imho lite för nära. Det blev stressigt att lyfta, stiga och sen ha ryssen rakt i fejset.
* Föredrar att tillåta external views, för att kunna ta lite fina screenshots till Discord. Det kan hjälpa att finjustera lineup på cat oxå. Kompenserar för att vi inte har några riktiga yellow-shirts. Om man inte gillar F2, tryck inte på det. Ingen använder det för att fuska i strid.
* Föredrar vidare att tillåta "grå liten prick" label-moden, för att kompensera för DCS lynniga spotting. (Eller var det på kanske? Minns fasen inte riktigt)

Tack så mycket för arrangemanget och mission-skapandet, Knugen! Grymt uppskattat! <3

Skriv svar