tht v.14

Exempelvis uppdrag, träningar etc.
Användarvisningsbild
Cpt.Filip
rank2
rank2
Reactions:
Namn IRL: Filip Hoffmann

tht v.14

Inlägg av Cpt.Filip » 07 apr 2019, 13:37

Starttid / (Sluttid)
20190411-1900 2000 (-2200)
Sista tid anmälan.
20190411-1600
Typ av verksamhet:
Jakt, Attack med tidsprecision.
Version + Moduler:
DCS 2.5+F-14, F/A-18, PG
Förkunskapskrav:
F-14B BVR, BFM, CASE I och lufttankning.
F/A-18 Dum bombning, basic tidshållning och lufttankning
Nödvändigheter:
Teamspeak 64-bit (LADDA NER), SRS

Scenario
Iranska upprorsmakare försöker flytta sina gränser söderut mot Lar flygplats. Stoppa konvojen som är på väg dit! F/A-18 som flyger attacken får det tight då luftvärn är placerade relativt nära Lar och när konvojen når tätbebyggt område gäller skjutförbud. Medans F/A-18 gör det flyger Tomcats CAP över området. Tanker finns tillgänglig på ruta BQ
op moonlight.png
op moonlight.png (1.11 MiB) Visad 408 gånger
Enfield 1
Fyra F-14B, Stennis
4xAIM-54C, 2xAIM-7, 2xAIM-9M+2xXT
Enfield 1-1: Pocket/Justin
Enfield 1-2: Filip/Bucketeye
Enfield 1-3: Deadmeat/Bankler
Enfield 1-4: Vingen/Hampe

Dodge 1
Fyra F/A-18C, Khasab AB
8xMK82, 2xAIM-7, 2xAIM-9M+1xXT
Dodge 1-1: Mags
Dodge 1-2: Iron
Dodge 1-3: Jonas
Dodge 1-4: Jinx
Digital Combat Simulator  Black Shark Screenshot 2019.04.10 - 15.03.39.24.png
*Tryckfelnisse. Zäta tiden skall vara 05:35z*
Digital Combat Simulator Black Shark Screenshot 2019.04.10 - 15.03.39.24.png (2.01 MiB) Visad 408 gånger
Arco
KC-135MPRS
TANKER
Ch 2/261.000 AM
TCN: 22X

Darkstar
E2D
AWACS
Ch 1/251.000 AM
Darkstar: Knugen, Mauen

CVN-74 Stennis
Ch 3/274.000 AM
TCN: 9X
BRC: 130°
Airboss: Knugen

Khasab AB
Ch 4/270.000 AM
TCN: 84X
Rwy 01/19
Khasab TWR: Mauen
Metar: OOKB 010340z 30304KT 9999 SCT053 31/12 A29.79

Radio lista
Package/AWACS: Ch1/251.000AM
Arco: Ch2/261.000AM
Stennis: Ch3/274.000AM
Khasab AB: Ch4/270.000AM
Senast redigerad av Cpt.Filip 11 apr 2019, 18:14, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Mags
rank3
rank3
Reactions:
Namn IRL:

Re: tht v.14

Inlägg av Mags » 07 apr 2019, 19:01

Bild

@Splash amirite!!
Formerly known as magwo
We're in the pipe, five by five!

Användarvisningsbild
Cat
rank1
rank1
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Cat » 08 apr 2019, 17:16

Highway to the FARA-zone!

Användarvisningsbild
Mags
rank3
rank3
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Mags » 11 apr 2019, 18:47

Jag har tydligen råka välja Yes men borde valt No. :)
För mycket annat med jobb, barn och middag och umgås med sambon ikväll, så jag får stå över.

Ser ut som ett kul uppdrag dock! Hade gärna varit med.

Lycka till.
Formerly known as magwo

deadmeat
rank1
rank1
Reactions:
Namn IRL: Martin

Inlägg av deadmeat » 12 apr 2019, 00:02

Debriefing
Enfield 1-3, F-14B Pilot, TARCAP

Händelsförlopp
Startade och flög mot vårt CAP-område as briefed. Flighten delade upp sig i två element, och fick ca 45nm separation. Fick upp fiendeflyg på datalänk och via STRIL. Hela F-14 flighten avfyrade Phoenix-volley med 0 träffar i första salvan. Gigantisk furball följde, med F14, F/A-18, MiG-19 och MiG-21 i en härlig röra. Försökte extenda söderut för att undvika smeten, det gick bra sånär som på en MiG-19 som försökte skjuta oss, men av ren flax klarade vi oss. Fick vektor mot MiG-21 och börjde vända upp mot den, då kraschade servern.

Vad var bra?:
*Bra inflygning mot målområdet. Ni är verkligen ess på formationsflygning, bara jag som vinglar runt som en full kalkon. :)

*Bra plan att dela upp flighten i två 2-ships med separation av flera skäl:
1. Elementen kan täcka varandra när man går nose cold från målområdet.
2. Man utnyttjar lång räckvidd på Phoenix, datalänk och möjlighet till TWS-launch.
3. Man kan undvika merge genom att gå nose cold och därigenom spara bränsle och behålla överblick.

*Banklers Sundown-rp var fläckfritt.

*Vi misslyckades med vårt uppdrag att hålla målområdet fritt och skydda Dodge, så kan det gå, inget fel med det, känns som alla lärde sig mycket!

*Det är roligt och utmanande att flyga F-14! Mitt favvoplan i DCS.

*Carrier ops! Synd bara att DCS knasar så mycket.

Vad var dåligt och hur kan vi förbättra detta?

Planen att ha två element i CAP-varv höll fram till första kontakt och det blev sammanstöt som ett löst sammansatt 4-ship. Se bild nedan. Detta, tillsammans med att alla initiala Phoenix missade gav oss en mycket svårhanterlig situation. I korthet tappade vi snabbt kontroll och initiativ vilket ledde till stora förluster samt blue on blue. Varje Cat hade 4 Phoenix, så ett 2-ship kunde ha skjutit mot samtliga mål, beamat och sedan gått cold för att lämna plats åt nästa 2-ship. Jag tror att det taktiskt hade varit ett bättre alternativ. Det var nog planen från början tror jag? :)

Kommer säkert bli bättre i takt med att vi alla blir mer bekväma med F-14 och övar!

Ett tips, som jag och Sälen använder som tumregel i BVR med F-14 är att inte tveka att gå cold om man har Phoenix kvar efter att ha skjutit. Motståndaren är med stor sannolikhet minst defensive och F-14 har starka motorer, särskilt med EBK, vilket ger utrymme att skapa distans och utnyttja styrkan hos Phoenix-roboten. Den är ju även stor och tung, så den är ett handikapp att ta med sig in i mergen. Ska man in och kriga i WVR är lite jettison att rekommendera.

Feedback på uppdraget:
Kul uppdrag, tack Filip! Tyckte alla medverkade till att göra det till en bra upplevelse!

Bilder:
Alfastrike som tyvärr blev ett slag i luften. :oops:
Bild

Pocket
rank5
rank5
Reactions:
Namn IRL: Joakim Johansson

Inlägg av Pocket » 12 apr 2019, 06:53

Debriefing
Enfield 1-1, F14B pilot, CAP

Händelsförlopp
Startade och gick mot CAP utan problem, vi hittade snabbt mål som vi avfyrade PH mot. Den missade dock och sedan vände vi för att undvika SA6. Ny kontakt som vände upp mot, mötte den och mergade. Vi såg när Jinx blev nerskjuten av vad vi trodde var en Mig och svängde in på hans 6, dessvärre var det en F14... Vid det laget hade vi en Mig19 i baken som jag aldrig lyckades skaka av mig. Blev träffade, planet skadat så pass att jag i princip inte hade någon skevkontroll. Slutligen blev vi tvungna att ejecta.

Vad var bra?:
Bra start, bra kommunikation i kärran och inom flighten. Kul att flyga med Justin i baksits "skarpt"!
Najs touch av Fille med en F14 fly by i början när vi satt på båten. Fint fluget av vår flight fram till CAP. Kul att vi satsade på SRS i huvudsak och inte TS.

Min första CAP i annat än Mig15. Det är svårt och jag har långt kvar tills jag vet vad jag gör. Min RIO såg mkt mer än mig, trots att jag försökte hänga med i speglingen av radarbilden. Overload i min hjärna... :roll: Hade egentligen inte de skillzen jag känner att jag velat ha i denna rollen.
Hade varit kul att få slutföra flygningen med alla övriga moment.

Feedback på uppdraget:
Ett enkelt men roligt och utmanande uppdrag! Bra jobbat Fille!

Bilder:
-
Senast redigerad av Pocket 12 apr 2019, 08:09, redigerad totalt 1 gång.
Oculus VR, Thrustmaster Warthog HOTAS, Saitek pro pedaler, Gametrix Jetseat.
AV8B, AJS37, F14, F/A18, Spitfire, M2000C, L39C, Mig15, FW190 D-9, Mi8, UH-1H, A10C, P51D, KA50, F86, Yak 52, FC3.
Normandy+WWII AP.
Persian Gulf
Combined Arms.

ironsavior
rank2
rank2
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av ironsavior » 12 apr 2019, 07:27

Debriefing
Dodge 1-1, F/A-18C, Convoy strike
Händelsförlopp
Vi kontaktade tornet på Khasab som verkade ha någon form av tekniska problem så vi startade upp och lyfte.
Steg till ca 25k ft och började kolla lite på vår ToT inställning som visade att vi var tidiga varvid vi vände runt en gång och sedan började vi nedstigning.
Vi ökade farten till runt 500kt och gjorde en "Viggen"-style upptagning och dykbombning vilken jag tror gick bra för alla i min grupp. Efter ett lyckat anfall gick vi enskilt mot egresspunkten, det var då det tog hus i helvete. Jag fick syn på en "extra" rotekamrat och svängde in för att spela hjälte. Givetvis upptäckte jag att jag inte hade nån aning om hur man får igång någon form av radar eller hjälp till låsning av aim-9, så det var boresight lock som gällde, det hann jag nästan med innan jag blev nedskjuten :).
Vad var bra?:
Inflygning och anfall gick ganska bra, jag tror vi hade en bra ToT. Min grupp skötte sig exemplariskt.
Jag måste tydligen lära mig systemen i F-18.
Feedback på uppdraget:
Jättekul med lite svårare uppdrag.
Bilder:
N/A

Användarvisningsbild
Bankler
rank2
rank2
Reactions:
Namn IRL: Hampus Bankler

Inlägg av Bankler » 12 apr 2019, 10:36

Debriefing
Enfield 1-3, F-14B RIO, TARCAP
Händelsförlopp
(Se Deadmeat's debrief ovan)
Vad var bra?:
* Radiokontakt höll, trots komplexitet med två kanaler i SRS plus ICS.
* Bra ingress, flightsen höll ihop och ingen ramlade bakom.
* Nice jobb av Dodge flight! Såg tjusigt ut med er bombing run! (rackarns typiskt att ni fick några fripassagerare med i er fina trail, sorry att vi inte täckte era rövar bättre!)
* Fille gjorde två fina kills med Phoenix resp AIM-7!
* Mina RIO-skills. Jag suger verkligen på att hitta grejer med radarn. Måste öva mer!
* Stridsdiciplin del 1 - Avstånd: Planen såg fin ut först, med TARCAP-rotarna offsetade för en grinder. Perfekt taktik för att mörda MiG-19 på avstånd. Men så fort vi fick syn på fiender, pekade alla sin nos mot mål, skjöt och gick i merge (med tre Phoenix kvar som tungt bagage).
* Stridsdiciplin del 2 - Wingman: Håll ihop med din winglead, även om det betyder att du behöver släppa nosen från det du vill mörda. Om du bedömer att du måste bryta av för att engage:a (det händer att man måste!), anmäl det tydligt på valfritt sätt "jag commitar på tjommen till höger, lämnar dig nu!", så man vet att roten är bruten.
* Stridsdiciplin del 3 - Vapen-spam: När jag tittar i TacView ser jag oss vid åtminstone 3 tillfällen skjuta dubbelskott med jaktrobotar (varav en gång dubbel-9M som var blue-on-blue). Jag har sett det i flera tidigare missions. Nån medveten taktik/doktrin, eller bara call-of-duty-trigger-kåthet? I 90% av fallen fungerar en robot lika bra som två (särskilt när de skjuts med mindre än 1 sekunds mellanrum). Spara ammon, var kyliga, sikta bra, och skjut EN robot i taget!
Feedback på uppdraget:
Finemang Fille! I allmänhet är jag (tvärtom från tidigare talare) personligen en stark förespråkare för ENKLARE uppdrag, då jag tycker att det är mycket roligare och känns mer realistiskt att alla klarar sig, får öva fuel management, lufttanka och köra CASE 1 ihop, än att rulla in, furballa och hälften dör, även om det blir på bekostnad att det ibland känns som "vår flight gjorde typ inget". Hade känslan direkt efter missionet att det här var för svårt, men med handen på hjärtat borde inte 6 st oldschool MiGs varit någon match för våra 16 Phoenix-robotar, så i det här fallet skyller jag ändå vår flights misslyckande till dålig taktik än för svårt uppdrag! :) Bra jobbat Fille, och stor eloge för att du arrangerade!
Bilder:
Dubbelskott_1.PNG
Dubbelskott_1.PNG (275.66 KiB) Visad 216 gånger
Dubbelskott_2.PNG
Dubbelskott_2.PNG (574.3 KiB) Visad 216 gånger

Användarvisningsbild
Vingen
rank4
rank4
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Vingen » 12 apr 2019, 15:28

Tack för uppdraget Fille ;) .
Angående varför inte någon av våra PH träffade, låter jag bilden tala för sig.
pd.png
pd.png (1010.17 KiB) Visad 206 gånger

Användarvisningsbild
Mags
rank3
rank3
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Mags » 12 apr 2019, 19:50

deadmeat skrev:
12 apr 2019, 00:02

*Bra plan att dela upp flighten i två 2-ships med separation av flera skäl:
1. Elementen kan täcka varandra när man går nose cold från målområdet.
2. Man utnyttjar lång räckvidd på Phoenix, datalänk och möjlighet till TWS-launch.
3. Man kan undvika merge genom att gå nose cold och därigenom spara bränsle och behålla överblick.
..
Planen att ha två element i CAP-varv höll fram till första kontakt och det blev sammanstöt som ett löst sammansatt 4-ship. Se bild nedan. Detta, tillsammans med att alla initiala Phoenix missade gav oss en mycket svårhanterlig situation. I korthet tappade vi snabbt kontroll och initiativ vilket ledde till stora förluster samt blue on blue. Varje Cat hade 4 Phoenix, så ett 2-ship kunde ha skjutit mot samtliga mål, beamat och sedan gått cold för att lämna plats åt nästa 2-ship. Jag tror att det taktiskt hade varit ett bättre alternativ. Det var nog planen från början tror jag? :)

Kommer säkert bli bättre i takt med att vi alla blir mer bekväma med F-14 och övar!

Ett tips, som jag och Sälen använder som tumregel i BVR med F-14 är att inte tveka att gå cold om man har Phoenix kvar efter att ha skjutit. Motståndaren är med stor sannolikhet minst defensive och F-14 har starka motorer, särskilt med EBK, vilket ger utrymme att skapa distans och utnyttja styrkan hos Phoenix-roboten. Den är ju även stor och tung, så den är ett handikapp att ta med sig in i mergen. Ska man in och kriga i WVR är lite jettison att rekommendera.

Feedback på uppdraget:
Kul uppdrag, tack Filip! Tyckte alla medverkade till att göra det till en bra upplevelse!

Bilder:
Alfastrike som tyvärr blev ett slag i luften. :oops:
Bild

Mycket bra slutsatser. Efter typ 30-40 bvr engagements på buddyspike förra veckan instämmer jag. Man ska inte vara rädd för att gå cold. Alldeles för ofta flyger man rakt in i en merge utan bra anledning.
Formerly known as magwo

Skriv svar