F-14 Tomcat: JC & Jedis intro

Exempelvis uppdrag, träningar etc.
Användarvisningsbild
Justin Case
Administrator
Administrator
Reactions:
Namn IRL:

F-14 Tomcat: JC & Jedis intro

Inlägg av Justin Case » 08 mar 2019, 19:00

-=OBS=

Detta är inte ett exkluderande evenemang utan sker på samma server som "DCS: F14 Launchpartaj". Däremot krävs en viss insats för att medverka.

Starttid / (Sluttid)
190313-19:00:14 (-2200-ish)
Sista tid anmälan.
-
Typ av verksamhet:
Träning
Version + Moduler:
OB, F-14B
Förkunskapskrav:
Piloter ska kunna landa och starta enligt någorlunda korrekta metoder med andra moduler. Formationsflygning underlättar kvällens pass.
Nödvändigheter:
Teamspeak 64-bit (LADDA NER)
DCS-SimpleRadioStandalone (LADDA NER)(INFO)
Övrigt:
Denna flygning är en del av ”launchpartajet”.
Missionfil: (Laddas upp efter genomfört event)
-
Tacview: (Laddas upp efter genomfört event)
-
Syfte

Att under något organiserade förhållanden lära känna F-14 Tomcat, både som pilot och RIO.

Förberedelser

Läs de nedan länkade kapitlen i Heatblurs F-14-manual, full förståelse krävs inte men det kommer att underlätta igenkännandet när vi går igenom de många funktionerna. Videoklippen som länkas rekommenderas om du har tid. Modulen släpps samma dag och ingen förväntar sig att alla ska kunna allt på första försöket, däremot kan man hjälpa sig själv på traven!

För piloter:

Cockpit Overview - Skaffa en ungefärlig bild av de olika systemens placering i cockpit.
Hydraulic System
Wing-Sweep System
Flight Control System
Tactical Information Display
Communication Systems
AN/AWG-9 RADAR - Scrolla ner och läs om PAL, VSL och PLM.

https://www.youtube.com/watch?v=Ujk4hL_EnUc
Guide på temat ACM-lägen.

https://www.youtube.com/watch?v=tZsqFRqJek4
Video som visar uppstart från båda sätena.

För RIO

Cockpit Overview
AN/AWG-9 WCS - Hela kapitlet.
TCS
Navigation - Tungt men nyttigt.
Communication Systems

https://youtu.be/SWeHtpJ00JI
Uppstart från baksätet.

https://youtu.be/r4-Dd4ss2Rc
En något kortare video om AN/AWG-9.

https://youtu.be/7IqdzG6T3LQ
En längre och mer komplett video om utrustningen i baksätet.

Moment och genomförande

Uppstart

Tillsammans startar vi upp våra kärror. Tillvägagångssättet blir något annorlunda då Jedi och jag kommer att sitta i två olika TS-kanaler med piloter och RIOs i respektive kanal. Frågor kan då svaras på utan att killarna i baksätet måste lyssna på frågor som gäller t ex. manoeuvre flaps. Internt i varje kärra kan besättningen prata via SRS.

Utflygning och uppsamling

Start genomförs en och en med 60 sekunders separation. Första starten görs utan EBK för att piloterna ska lära känns flygplanets egenskaper bättre. Efter Exit Abinsk styr vi österut mot sjöarna (kartbild kommer) och stannar på 5000 fot med en hastighet av cirka 350 knop, ~84% RPM.

Här får våra RIOs en chans att jobba med radarn i pulsläget. Man bör kunna se sjöarna sticka ut bland markekona samt flygplanen som startade före. Efter låsning kan man betrakta kontakten genom kameran (TCS). Pulsdopplerläget bör under detta skede vara tomt på flygplan från gruppen, då de befinner sig i en av de två blindfläckarna som finns att läsa om i manualen.
Off Topic
This blind area is a hardware limitation as it is a doppler radar mode it cannot detect targets without a doppler shift. The resulting blind area is 200 knots wide, meaning that a chased target moving at a speed of within 100 knots (+/-) of own groundspeed will be invisible to the radar. This means that when chasing a fleeing target it may very well be necessary to use the pulse modes instead.
Över Krasnodarsjön ansluter gruppen till första flygplanet för lätt formationsflygning. Radaroperatörerna kan nu dricka öl.

Mellanlandning och EBK-start

Vi återvänder till Krymsk för enskild landning. Tekniken för landning liknar den i F/A-18C men med utfälld luftbroms samt DLC. Landning taxar vi tillbaka till bana 04 för ytterligare en start. Den här gången sker det tightare och med EBK.

Med EBK tänd måste piloterna lyfta nosen för att inte förstöra landställen av fartvinden. Nu styr vi mot kusten via Anapa och stiger till 20 000 fot. Radaroperatören hjälper sin pilot att hitta framförvarande.

Dopplerlägen

Gruppen separerar mot varsin brytpunkt, som RIO matat in i navsystemet, för att sedan vända upp mot varandra.

Nu bör vi se de ankommande flygplanen i dopplerlägena och även på TID i RWS och TWS. RIO får möjlighet att känna av räckvidd på radarn och även byta tillbaka till pulsläge.

Lufttankning

Återsamling för gemensam tur till Arco. Varje pilot får här välja vilket vingsvep han önskar tanka i. RIO hinner nu kika på datalänken.

RTB

Vi stiger upp till 40 000 och ser hur fort den går. Därefter återanslutning för bryt på Krymsk.

Kanalplan

Ch. 1 = 225 = Squad chat
Ch. 2 = 258 = Krymsk TWR
Ch. 3 = 260 = Krymsk CTR
Ch. 4 = 270 = STN Marshal
Ch. 5 = 255 = STN Airboss
Ch. 6 = 259 = Darkstar
Ch. 7 = 262 = Aggressor
Ch. 8 = 257 = Arco

Kartor

Ritas före passet...
Svaret på din fråga är antagligen "AKT POS / UT" eller *NAV, EGI och slutligen EAC.

Användarvisningsbild
Justin Case
Administrator
Administrator
Reactions:
Namn IRL:

Re: F-14 Tomcat: JC & Jedis intro

Inlägg av Justin Case » 08 mar 2019, 20:43

Den här gången räcker det om endast de som ska vara med anmäler sig i kalendern.
Svaret på din fråga är antagligen "AKT POS / UT" eller *NAV, EGI och slutligen EAC.

Användarvisningsbild
Muppetlord
rank7
rank7
Reactions:
Namn IRL: Axel Norén

Inlägg av Muppetlord » 09 mar 2019, 01:06

Efter att ha läst en bra bit av AWG-9 kapitlet kan jag ju säga att det är ganska mycket jag inte förstår. Man får en ganska bra koll på var saker och ting sitter, men tror inte jag blir så värst klok på vad allt gör eller vad det används till innan man fått testa. Jag antar att det är sånt vi kommer gå igenom? :geek:
"The Chad tactic is to fire 10 maddog AMRAAMs at once in the general direction of radar blips, and then RTB for more missiles."

Användarvisningsbild
Justin Case
Administrator
Administrator
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Justin Case » 09 mar 2019, 16:36

Stämmer bra Muppet, det låter som att du har förberett dig väl.

M4u3N
rank1
rank1
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av M4u3N » 09 mar 2019, 17:42

Ett förslag, något som skulle förenkla är om ni kan lägga upp en *.lua fil för t.ex Warthog? Så kan man slipper sitta och lägga massa tid på mappa? Sen kan man ju ändra själv om man vill mappa om någon knapp?

Användarvisningsbild
Justin Case
Administrator
Administrator
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Justin Case » 09 mar 2019, 17:56

Om jag minns rätt så är WH redan mappad med modulen, Jedi kan nog lägga upp sina filer. Jag har ju VKB-spak.

Användarvisningsbild
Justin Case
Administrator
Administrator
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Justin Case » 10 mar 2019, 01:09

Finns det några frågor kring oklarheter i manualen så kan man ställa dem här.

Bulldog
rank7
rank7
Reactions:
Namn IRL: Rickard Lundgren
Kontakt:

Inlägg av Bulldog » 11 mar 2019, 07:07

Justin Case skrev:
08 mar 2019, 20:43
Den här gången räcker det om endast de som ska vara med anmäler sig i kalendern.
Och nu såg jag detta, nåja jag kan ju ändå posta att jag inte är hemma...men ja e int bitter :(
/Bulldog

Användarvisningsbild
Justin Case
Administrator
Administrator
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Justin Case » 11 mar 2019, 10:20

Ingen fara! Det är min lathet som är större än nyfikenheten för intresset av mitt event. Jag hade 8 spelare som målbild, är ganska nöjd med engagemanget!

Användarvisningsbild
Justin Case
Administrator
Administrator
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Justin Case » 11 mar 2019, 11:58

Jag ändrar nog så att lufttankningen blir en möjlighet för de som vill.

Skriv svar