181127 - Övningstisdag (Fiskekroken del 1) kl 1900

Exempelvis uppdrag, träningar etc.
Användarvisningsbild
Bankler
rank1
rank1
Reactions:
Namn IRL: Hampus Bankler

181127 - Övningstisdag (Fiskekroken del 1) kl 1900

Inlägg av Bankler » 25 nov 2018, 23:55

FiskekrokenHeader.png
FiskekrokenHeader.png (1.45 MiB) Visad 272 gånger
Disclaimer: Detta är mitt första event jag arrangerar. Jag är helt färsk i gruppen så har dålig koll på inövade procedurer och kommer säkert göra missar. Det jag strävar efter är lös variant av något som liknade äkta Case 1-procedurer. Det kommer att vara förenklat för att göra det hela mer genomförbart med tanke på allas olika förutsättningar. Jag har gjort lite research och valt att bara ta med lite grand av procedurerna för att undvika information-overload. Jag gör inget anspråk på att vara bättre eller veta mer än någon annan om det här. Jag är bara låtsas-nörd-pilot.

Starttid / (Sluttid)
181127-1900 (-2100) (server online för uppvärmningsflygning kl 1800)
Sista tid anmälan.
181127-1900
Typ av verksamhet:
Träning, CASE 1 Recoveries.
Version + Moduler:
  • DCS Open Beta
  • F/A-18C Hornet
Förkunskapskrav:
Skaffa ytlig koll på vad en CASE 1 Recovery är genom att ha: Nödvändigheter: Missionfil:
En för dagen modifierad version av detta. (använd denna länk för att testa innan)

Tacview: (Laddas upp efter genomfört event)
-
Översikt
Vi kommer att öva CASE 1 Recoveries. Det innebär ungefär “Hangarfartygslandningar under dagsljus i skapligt väder och bra sikt”. Vi kör om vi blir minst 2 personer. Max 16 (exkl ATC).

Under uppdraget kommer vi att använda oss av träningsuppdraget Bankler’s CASE 1 Recovery Trainer. Det mäter på ett ungefär hur väl varje spelare flyger sin break och sitt mönster (rätt höjd, rätt AOA osv) och efter en “pass” (oavsett om det blir en landning, bolter eller waveoff), så ger den dig en poängsumma, där 200 poäng är max.

Genomförande
Vi kommer att köra en något förenklad procedur jämfört med hur ett “äkta” Navy-förfarande ser ut. Istället för ett “spin pattern”, blir det upp till varje flight lead att samla sin flight på en viss höjd X nm bakom carriern, för att sedan flyga in som en grupp (echelon right). För att scriptet ska funka måste ni flyga över trailer-båten som släpar ca 3 nm bakom carriern. Gruppen flyger sedan förbi carriern på högersidan, och bryter med 10-15 sekunders mellanrum.

Bolters
Poängräkningen hanterar inte bolter patterns. Det räknas bara poäng på en fullständig break+pattern. Det är upp till flight lead / ATC att bedöma om en pilot som missar vajern ska flyga bolter pattern för att komma ned och ses på båten, eller om de ska stiga, återvända till uppsamlingsplatsen och vänta in sin flight där.

Comms
CASE 1 flygs ibland “zip lip” (dvs helt radiotyst). Under denna övning kommer varje pilot dock att ropa ut tre anrop under sin anflygning:
  • Vid brytet: “Colt1-1 in the break”
  • Jämsides med båten (dvs när man svänger final) “Colt1-1 abeam, (state) 4.2”
  • När man ser “bollen” “Colt1-1, Hornet ball, (state) 4.1”
  • Anm 1: “State” är hur mycket bränsle man har kvar, själva ordet “state” kan utelämnas.
  • Anm 2: När en annan pilot ligger “in the groove” (dvs efter ball-call, innan trap/bolter), prata inte på radion!
  • Anm 3: På riktigt används ofta tail number. Det säger oss inte så mycket, så vi använder callsigns istället.

ATC kommer att ropa ut “Wave off! Foul deck!” ifall någon kommer in för tight, samt “Bolter!” ifall vajern missas.
  • Ch.1 = 305.00 = Stennis (305.00 MHz)
  • Ch.2 = 264.00 = Texaco (264.00 MHz)
  • Mother = 1X = Stennis (STN)
  • Tanker = 2X = KC-130 Texaco (TEX)
  • Divert Airfield = 16X = Batumi (BTM)
Återsamling
Så fort flighten är nere på båten (eller så fort flight lead tycker att “nä, nu får det vara det dags”), ställer ni upp på de katapulter som ATC godkänner (1, 2, samt kanske 3 och 4) och drar iväg igen. Flyg 7 nm rakt fram på 500 ft. Stig och sväng vänster, flyg sedan tillbaka till er återsamlingspunkt (ca 10nm bakom carrier) på minst 1200 ft. Samla upp er och fråga ATC om ni är välkomna in igen.

Avslut, respawns, vandringspris, övrigt
  • Om ni under landningen ser att det ser illa ut, dra på gas och flyg över carriern. Ni får ändå poäng för alla delar innan avbrottet.
  • Om ni trots allt kraschar. Respawna i samma slot och joina om. No big deal.
  • Övningen är formellt färdigt när alla flights har gjort fem stycken approaches var. Vi kör sedan en snabb debriefing. Om intresse finns kan de som vill köra vidare.
  • Efter de fem vändorna får den pilot som har högst sammanlagd poäng det mäktiga vandringspriset "FISKEKROKEN"! Äkta svensk Åsa-Nisse-glamour!
  • För den som vill värma upp lite, kommer jag att starta servern redan kl 1800 för casual flygning i TS.
Fiskekroken.png
Fiskekroken.png (52.42 KiB) Visad 272 gånger
Tillgängliga slots

ATC/Stennis: Bankler
ATC/Batumi: LoneWalker (256.00)

Colt 1 (F/A-18C on catapult)
1. (Foxmaner)
2. (Justin Case)
3. (deadmeat)
4. (Vingen)

Dodge 1 (F/A-18C cold start)
1. Knugen
2. ironsavior
3. Splash
4. Cat

Ford 1 (F/A-18C cold start at Batumi)
1. Magwo
2. iko
3. SE-FLA
4. Översten

Chevy 1 (F/A-18C airborne)
1. (DeadEnd)
2.
3.
4.

Pontiac 1 (AJS 37 Viggen)
1. Cpt.Filip
2. Cpt.Filip's +1?
3.
4.
FiskekrokenMap.png
FiskekrokenMap.png (829.5 KiB) Visad 272 gånger
Senast redigerad av Bankler 27 nov 2018, 19:10, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Justin Case
Administrator
Administrator
Reactions:
Namn IRL:

Re: 181113 - Övningstisdag (Fiskekroken del 1) kl 1900

Inlägg av Justin Case » 26 nov 2018, 11:50

Man blir bra sugen, jag ska fiska lite med tjejen och känns efter om jag kan smita undan en stund.
Svaret på din fråga är antagligen "AKT POS / UT" eller *NAV, EGI och slutligen EAC.

DeadEnd
rank3
rank3
Reactions:
Namn IRL: Clas

Inlägg av DeadEnd » 26 nov 2018, 12:51

Om du lägger till ett par AJS37, F5, mfl. (efter önskemål) och även UH1H och Mi8 så kan de som inte vill flyga F18 case I ändå vara med i "miljön" och öva något annat. Inte nödvändigt, men möjligt.
--- Far o flyg! ---

Användarvisningsbild
Bankler
rank1
rank1
Reactions:

Inlägg av Bankler » 26 nov 2018, 13:02

Justin: Grymt, Justin. Vore skitkul om du kunde vara med, även om det bara blir en kortis för din del! :)

DeadEnd: Alright! Jag skulle gärna se att så många som möjligt hakade på i huvudaktiviteten, iaf om man har F/A-18-modulen. Men självklart lägger jag in de flygplan som efterfrågas! (spanar in vad som antecknas i anmälningslistan).

DAGENS TIPS, DEL 1 "Hur ska're se ut på mina dataskärmar??"

Här kommer en bild på hur det bör/kan se ut precis innan ni svänger er sista sväng till final. Hur ni sätter upp era DDI's är upp till er, men här är ett förslag som funkar schysst för mig. Jag kör inte VR, så jag tycker det är lite bängligt att att titta ned på mittenskärmen och fuel-mätaren. Därför petar jag upp det i DDI's så jag snabbt kan se det jag behöver veta.

600 fot, trimmad till on-speed (gul lampa), ca 1.2nm från båten och ungf jämsides (dvs "abeam"). Vänta inte mer en nån sekund eller två innan ni svänger. Annars kommer ni bli "long in the groove" och alla bakomvarande kommer att korva ihop sig. :)
Abeam.png
Abeam.png (2.2 MiB) Visad 208 gånger
Senast redigerad av Bankler 26 nov 2018, 13:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bankler
rank1
rank1
Reactions:

Inlägg av Bankler » 26 nov 2018, 13:42

DAGENS TIPS, DEL 2 "Vem fan är Råger Bål?"

Q: När ropar man "Hornet Ball"?
A: När ni rullar ut i "Groove" dvs de sista ~0.75nm innan landningen, alternativt lite tidigare än så, bör ni, om ni har hållit lagom höjd, se "köttbullen" (den gula lampan, sk meatball). Då kallar ni in [Callsign] [Flygplanstyp] Ball [Bränslestatus]. T ex "Dodge 1-3, Hornet Ball, 3.4".

Q: Men jag har sett på film att LSO'n ropar "Call the ball!" och det är då man ska svara!? Det är svincool.
A: Mm, men inte alltid... Om LSO'n ser att du rullat in och "borde" se köttbullen nu, så kommer han mycket riktigt att säga så, för att påminna dig. Men i de flesta fall kommer piloten redan att ha gjort sitt "ball call" vid det här laget. Piloten behöver/bör alltså inte vänta på att LSO'n ber honom kalla in sin boll.

Q: Ah, okej, men lyssna kompis... om jag inte ser den där bollen då?
A: Ibland kan det bli så att LSO'n ber dig att "call the ball" (eller i vårt fall, där vi inte alltid har en riktig LSO, du själv tycker att du "borde sett bollen nu"), och du fortfarande inte ser bollen. Det kan bero på dassigt väder, eller att du ligger för lågt eller för högt. Då säger du inte "Ball", utan, "Clara" (så t ex "Dodge 1-3, Hornet Clara, 3.4") . En bra LSO kommer då direkt ge dig ett tips t ex "You're high", eller "Power". Fixa felet, och säg bara "Ball!" när du ser lamprackaren igen. :)

Användarvisningsbild
Justin Case
Administrator
Administrator
Reactions:
Namn IRL:

Re: 181127 - Övningstisdag (Fiskekroken del 1) kl 1900

Inlägg av Justin Case » 26 nov 2018, 17:49

Wow. Snyggt!
Svaret på din fråga är antagligen "AKT POS / UT" eller *NAV, EGI och slutligen EAC.

Användarvisningsbild
Kola360
rank0
rank0
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av Kola360 » 26 nov 2018, 21:15

Jag slänger in denna som jag gjort, det kan väl alltid hjälpa någon. :) Bild
204 Tomcat Clara 0,2

Användarvisningsbild
Bankler
rank1
rank1
Reactions:

Inlägg av Bankler » 27 nov 2018, 01:05

Cpt.Filip, jag har lagt in en grupp Viggen på Batumi, samt placerat ut åtta stycken Ural-lastbilar på Brytpunkt 2 ifall ni vill ha något att panga på! Funkis?
Bilagor
ViggenTargets.PNG
ViggenTargets.PNG (4.19 MiB) Visad 147 gånger
ViggenRoute.PNG
ViggenRoute.PNG (418.16 KiB) Visad 147 gånger

Pocket
rank5
rank5
Reactions:
Namn IRL: Joakim Johansson

Inlägg av Pocket » 27 nov 2018, 15:58

Ser skitbra ut Bankler! Så trist att jag kommer hem sent ikväll och missar detta.
Oculus VR, Thrustmaster Warthog HOTAS, Saitek pro pedaler, Gametrix Jetseat.
AV8B, AJS37, F/A18, Spitfire, M2000C, L39C, Mig15, FW190 D-9, Mi8, UH-1H, A10C, P51D, KA50, F86, Yak 52, FC3.
Normandy+WWII AP.
Persian Gulf
Combined Arms.

Användarvisningsbild
iko
rank2
rank2
Reactions:
Namn IRL:

Inlägg av iko » 27 nov 2018, 18:19

Blir några minuter sen, men borde hinna till typ 1915 i alla fall.

Skriv svar