Övningstisdag - CASE III

Exempelvis uppdrag, träningar etc.
Knugen
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 1461
Blev medlem: 21 nov 2014, 23:52
Namn IRL: Daniel
Ort: Stockholm

Övningstisdag - CASE III

Inlägg av Knugen » 23 okt 2019, 08:36

Starttid / (Sluttid)
191105-1900 (-2200)
Sista tid anmälan.
191105-1800
Typ av verksamhet:
Träning, CASE III-procedurer.
Version + Moduler:
  • DCS Open Beta
  • F/A-18C, F-14
Förkunskapskrav:
Grundläggande förståelse för vad CASE III är genom att ha: Nödvändigheter: Missionfil:


Översikt:
Case III weather is any ceiling below 1,000 feet or a visibility less than 5NM. All
night operations are conducted under Case III. For the purpose of determining Case
III operations, night is defined as 30 minutes prior to sunset until 30 minutes after
sunrise.
CASE III är alltså en samlingsterm för väder som innefattar väderförhållanden med lägre sikt än CASE I eller CASE II, alternativt för starter - eller landningar på hangarfartyg under mörker. CASE III innefattar också procedurer för att på ett säkert och snabbt sätt lyckas skicka iväg och landa flera flygplan under en relativt kort tid. Detta ska vi öva på nästnästa tisdag!

Övningen är öppen för alla och utan krav på tidigare erfarenhet om CASE III - dokumentation och videos finns länkade i tråden. Tvärtom är det kul om personer som tidigare aldrig haft möjlighet eller tid att pröva på CASE III ger det ett försök, och desto fler vi blir desto roligare blir det kring båten.

Slutligen, som vanligt när vi håller dessa övningar - fokus är inte på att alla ska lära sig radiokommunikationen utantill. Vi kommer att gå igenom vilken information som behöver utbytas inför varje steg av processen, och sen är det upp till respektive spelare att försöka framföra detta till flygledningen på båten effektivt. Jag ska försöka se till att varje fyrgrupp har åtminstonde en person som har gjort detta förut.

Genomförande

Vi kommer att dela upp processen i 5 steg, från start till landning. Dessa är som följer:

Departure -> Arrival -> Marshal -> Approach -> Recovery

Departure:
CASE III-departures säkerställer en säker separation mellan varje flygplan genom att varje flygplan flyger en specifik rutt med en specifik fart, likt CASE I. Det som skiljer CASE III är att fri stigning efter 7nm från båten inte längre är tillåttet - istället ska man vid 7nm påbörja en sväng för att fånga upp arken (se bild) på 10nm, och sedan flyga längs denna tills man når den radial man ska flyga ut på.

Flygplanen kommer att lyfta med en minimumintervall om 30 sekunder mellan varje plan. Efter lyft, stig rakt fram längs båtens BRC med hastigheten 300 knop och se till att passera 5nm från båten på 1500 ft eller högre. Vid 7nm från båten påbörjar du svängen för att fånga upp arken på 10nm samt börjar stiga, och följ sedan denna, fortsatt stigandes, till departure-radialen. Håll 300kts tills ni flugit ut.

När du befinner dig minst 10nm från båten, på minst 2500ft, på din departure radial & ligger i VMC (dvs. ej i moln eller dimma) så ropar ni 'Kilo' (Chevy 1-1, passing 2.5, Kilo). Härefter lämnar ni tornfrekvensen och checkar in på marshal.

Kilo ropar man endast om VMC gäller. Om ni når 2500 ft, 10Nm från båten, på rätt radial men ni är i ett moln ropar ni ej Kilo. Fortsätt stiga på radialen och ropa Kilo när ni brutit igenom molntäcket.

Om molntäcket sträcker sig över 18000 ft rapporterar ni ’Popeye’. Detta följs av ett ’on top’ och ett ’kilo’ när ni stiger ut ur molnen.

Bild

Arrival:
(OBS - Strike Control är borttagen, inte relevant för denna övning)
Arrival täcker övergången från 'fri flygning' utanför hangarfartygets kontrollzon till kontrollerad flygning inom denna. Kortfattat fungerar det som följer:

1. Bortom 50nm från båten, kontakta Red Crown (CSG Air Defense Controller) med Call sign, position och höjd. Red Crown kommer att föra denna information vidare till nästa led, Marshal
2. Väl inom CCA (Carrier Control Area, 50nm från båten), checka in på Marshal-frekvensen med samma information som ovan plus 'low state', dvs lägsta bränslenivå inom gruppen.
3. Marshal kommer att informera om rådande väderförhållanden, båtens BRC samt Altimeterinställning samt marshalling-instruktioner.
4. Slutligen kommer Marshall att ge klart för 'overhead holding pattern, dvs Marshalling-varv, samt förväntad Push-time. Marshall kommer också begära att ni rapporterar 'see me' när ni har visuellt på hangarfartyget, senast 10nm från sättning.


Marshal:
Den huvusakliga skillnaden mellan marshalling för CASE I och CASE III är att avståndet till båten är högre, minst 21 nm, och att varvet sker individuellt med minst 1000fts seperation i höjdled mellan varje enskilt flygplan.

Varvet är utformat som en s.k racetrack, vänstersvängande, och ska vara i 6 minuter, varav 2 st 180-graders svängar (á 2 minut) och 2 st 1-minutersraksträckor. Varje flygplan får alltså ett eget avstånd och en egen höjd. Med avståndet menas den närmsta punkten i varvet, precis innan den första vänstersvängen. Varvets höjd bestäms av avstånd från båten, där formeln är höjd + 15 (Om Höjden är 6000ft blir avståndet alltså 21 nm). Höjden, och därmed avståndet, ökas med 1k ft / 1nm för varje enskilt flygplan (se bild)


Bild

Approach:
Den push-time du fick utav marshall under arrival är den tiden då du ska lämna varvet och övergå till approach. Det är alltså viktigt att flyga sitt varv så att du befinner dig på utsatt radial, höjd och avstånd när det är dags för din pushtime. Om du är halvvägs in i ett varv med en Push time om 1½ minut måste alltså varvet kortas ner. Att du lämnar din höjd på rätt tid är mycket, mycket viktigare än att du flyger ett vackert varv. Detta då ett nytt flygplan kommer att pusha var ~60 sekund, och en försening på 30 sekunder skulle innebära att avståndet till bakomliggande plan har halverats.

Du påbörjar din approach genom att lämna den utsatta marshallinghöjden- och avståndet. Sjunk med en sjunkhastiget på -4000 fpm tills du passerar 5000 ft (aka platform) och fortsätt sedan sjunka med en sjunkhastiget av -2000 fpm till 'level-off altitude', 1200ft.

Här ska du också gå över från att flyga på marshallingradialen till sättningsradialen (BRC - 9). Håll 1200 ft och flyg på sättningsradialen.



Recovery:

Påbörja landningskontroller vid 10nm. Fäll landningsställ senast vid 8nm. Sänk farten till 'on-speed' senast vid 6nm. Håll 1200ft tills att ICLS-nålen fångat upp glideslopen (ca 3nm), och flyg sedan efter denna tills du landar eller tills du ser köttbullen, i vilket vall följ denna ner.

Bild


Bolter/Waveoff Pattern.

In the event of a waveoff or bolter, climb to 1,200 feet at 150 kts and raise the gear to save fuel, leaving flaps down. When instructed by approach, turn downwind. Perform the landing checks on downwind, and notify approach with fuel state when abeam the ship. Expect a turn back to final 4-8 NM past abeam for another approach, lowering the landing gear as you start this turn to final.

BRC: 360
TCN: 74X
ICLS: 1
DEPARTURE RADIAL: 280



Kanalplan:
ChannelFunctionFrequency
1Courage Tower305.00
2Courage Tower, AI264.00
3Package265.00
4Courage Red crown256.00
5AWACS254.00
6Human-controlled Airfield250.00
7MISSION SPECIFIC270.00
8MISSION SPECIFIC257.00
9MISSION SPECIFIC255.00
10MISSION SPECIFIC262.00
11MISSION SPECIFIC259.00
12MISSION SPECIFIC268.00
13MISSION SPECIFIC269.00
14MISSION SPECIFIC260.00
15Courage Approach #1263.00
16Courage Marshal261.00
17Courage Approach #2267.00
18AWACS, AI251.00
19Navy Tankers253.00
20Airforce Tankers266.00


Internal flight frequencies



FunctionFrequency
Colt 1-1 & 1-2310.00
Colt 1-3 & 1-4320.00
Dodge 1-1 & 1-2330.00
Dodge 1-3 & 1-4340.00
Aardvark 1350.00

Knugen
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 1461
Blev medlem: 21 nov 2014, 23:52
Namn IRL: Daniel
Ort: Stockholm

Re: Övningstisdag - CASE III

Inlägg av Knugen » 30 okt 2019, 10:15

Lineup:


Courage Tower: Knugen
Courage Marshal: Knugen

Colt 1 (F/A-18C)
1. Bankler
2. Jackflash
3. Rob
4.

Dodge 1 (F/A-18C)
1. Bejo
2. M4u3n
3.
4.


Aardvark 1 (F-14B)
1. Översten - Sen
2. Fritter - möjligen sen
3.
4.

Knugen
Moderator
Moderator
Reactions:
Inlägg: 1461
Blev medlem: 21 nov 2014, 23:52
Namn IRL: Daniel
Ort: Stockholm

Re: Övningstisdag - CASE III

Inlägg av Knugen » 04 nov 2019, 11:18

Notis - alla är intryckta i grupper om fyra för att matcha med de flygplansnamn som finns i uppdraget. I vanlig ordning så vill jag dock att ni flyger ensamma eller i grupper om två (från start till marshal) för att maximera radiosnacket.

Ni avgör själva om ni vill köra en Touch And go (Följt av antingen en Case 3 departure eller ett bolter pattern) eller en full-stop landning, men observera Hold-down.

Slutligen - se till att ni läser in vad en Case 3-departure består av. Tornet kommer att ropa upp er om ni strövar för lång från 10NM-arcen.

Användarvisningsbild
Mags
rank3
rank3
Reactions:
Inlägg: 177
Blev medlem: 21 feb 2018, 16:24
Namn IRL:

Re: Övningstisdag - CASE III

Inlägg av Mags » 05 nov 2019, 15:19

Stor risk att jag inte kan vara med ikväll pga livspussel osv.
We're in the pipe, five by five!

Skriv svar