Warthog Trottel modifiering FA-18C

Här diskuteras teknikfrågor, problem och felsökning.
DeadEnd
rank3
rank3
Reactions:
Namn IRL: Clas

Warthog Trottel modifiering FA-18C

Inlägg av DeadEnd » 18 jun 2018, 11:37

WARTHOG THROTTEL MODIFIKATION

Warthog trotteln har två blockeringar som man måste lyfta trottlarna över, från AV till TOMGÅNG och från FULL till EFTERBRÄNNARE.
Låt oss använda OFF-IDLE, FULL-AB som beteckningar för de två stoppen.

Alla Warthog användare är bekanta med OFF-IDLE men FULL-AB lyftet brukar normalt inte användas. Första modulen jag stött på som verkligen behöver FULL-AB lyftet är FA-18C, det finns inga indikatorlampor och ingen ledtråd i ljudet som hjälper dig, vilket leder till onödiga tändningar av efterbrännkammaren. Du kan fixa detta enkelt i din Warthog!

Helikoptrar

Ett tips för helikoptrar är att mappa vänster trottel till motorn och höger till "collective" med omvänd axel. Resultatet är då att vänster trottelspak normalt står längst fram och höger likaså (på mark), sedan lyfter man collective genom att dra höger trottel mot dig. Står Warthog trotteln till vänster om dig ungefär i samma höjd som du sitter så överensstämmer det väl med hur det hade varit om du haft en riktig helikopter throttle/collective spak.

OFF-IDLE DETENT

Genom att lyfta trotteln och dra bakåt så hamnar man i OFF läget. Det sitter strömbrytare under "AV" läget som man kan mappa till "throttle off" eller "fuel cutoff" eller vad som nu passar den aktuella modulen.

En del moduler hanterar OFF-IDLE läget och dess strömbrytare lite annorlunda, så för en del moduler tvingas man börja med trotteln i IDLE för att därefter lyfta tillbaka till OFF (för att synka och ge signalen att trotteln är i OFF läget) och sedan lyfta till IDLE. Inte så mycket omak, men "synka" modulen gentemot hur din hårdvara är just nu kan vara något du vill slå på i DCS eller helt enkelt anpassa dina rutiner så det fungerar.

AV-IDLE lyftet verkar fungera bra oavsett vad man flyger, inklusive helikoptrar.

FULL-AFTERBURNER DETENT

Först måste du "aktivera" OFF-AB lyftet genom att vända en liten plastbit som sitter mellan de två trottelspakarna. Annars finns inget stopp som du måste lyfta över!

Så första steget är att lossa de två små insexskruvarna som hållar dammskyddet på plats mellan trottlarna. Under ser man en plastbit med en röd markering, den kan man lyfta upp och vända 180 grader! Då finns en skarp kant trottlarna stöter på och som man därefter måste lyfta över.

Personligen gillar jag inte att lyfta trottlarna! Jag har tidigare aldrig känt behovet av det heller. I t.ex. Viggen så hör man efterbrännkammaren och man hör klick i den simulerade trotteln och man ser vilka EB-steg som är igång - därmed behövs inget trottelstopp eller lyft! Onödigt och ovidkommande. Men i och med FA-18C där man i cockpit varken ser eller hör när efterbrännkammaren är aktiv så blir det ett problem att inte veta när trotteln är i max-släckt eller övergår i EB-läge.

Warthog har tyvärr inga strömbrytare för efterbrännareläget, utan det sker enbart med läget på trotteln i olika moduler, t.ex. Viggen mappar ju tre stegs efterbrännkammare medan de flesta flygplan har bara ett steg (eller inget). Enbart strömbrytare hade inte fungerat, men som komplement hade det varit bra om det funnits i Warthogen. Att modifiera sin Warthog med extra strömbrytare går men kräver en hel del ingrepp, inget jag rekommenderar.

Den verkliga F-18 har en trottel där man känner när man kommer fram till EB-steget, det är gjort så att trotteln lyfts upp lite och för att komma dit måste man trycka lite extra. Man kan därför gasa upp till max-släckt och veta att man inte tänt EB. Detta går att fixa på Warthog med en liten lätt modifiering.

Den lilla plastbiten som kan vändas har en skarp kant, det är den man lyfter över. Genom att slipa ned den i höjd kan man minska lyftets storlek men mer intressant är att slipa den i en vinkel! Då lyfter sig trotteln av sig själv bara man trycker! Det blir exakt så som trotteln i F18 fungerar IRL.

Vinkeln man slipar ger hur trögt det ska gå, slipar man en tvär vinkel kan det gå så trögt att du måste lyfta ändå, slipar man en alltför flack vinkel så går det så lätt att läget blir odefinierat och "luddigt" (dvs. man vet inte exakt var EB tänds). Det är viktigt att vinkeln man slipar börjar tillräckligt lågt ned så att man inte har en del av klacken kvar som trottlarna fastnar i!

Jag rekommenderar 45 graders lutning, det ger en tydlig indikation men inte alltför trög övergång. Utan att finjustera någonting så hamnade FA-18C på 98-99% motorkraft då jag tar fram trottlarna tills jag känner stoppet, genom att trycka lite till så att man känner att lyftet sker så går EB igång. Det stämmer mycket bra mellan Warthog och DCS FA-18C mappningen.

Om man slipar bort klacken för mycket riskerar man att EB läget kan starta då du når stoppet, något du absolut inte vill! Se till att behålla klackens start och slipa vinkeln från den. Om du efter test märker att stoppet känns vid typ 95% motorkraft i DCS då behöver du slipa bort mer på framkanten, men detta är osannolikt.

Använd en fil för modifieringen, håll den i 45 graders lutning vilket också är det enklaste, slipa lite och sätt ned plastbiten i trotteln och känn efter! Fortsätt slipa lite åt gången. Slipa INTE FÖR MYCKET!

Se bilderna nedan

För och nackdelar

Nackdelen är att man känner detta stopp oavsett vad du flyger, för Spitfire och liknande är det kanske inget problem men ganska ovidkommande. Men om du flyger helikopter som jag med omvänd axel för collective, då är det irriterande. Men Du kan faktiskt låta bli att skruva dit dammskyddet och enkelt lyfta bort plastbiten då du flyger annat än FA-18C...

Ska du göra modifieringen? Ja, det ska du! Du kommer inte att ångra dig om du flyger Farton...
Bilagor
20180606_162226.jpg
20180606_162226.jpg (429.15 KiB) Visad 308 gånger
20180606_162217.jpg
20180606_162217.jpg (322.75 KiB) Visad 308 gånger
20180606_162135.jpg
20180606_162135.jpg (1.42 MiB) Visad 308 gånger
20180606_162344.jpg
20180606_162344.jpg (1.3 MiB) Visad 308 gånger
--- Far o flyg! ---