Meddelande från Binero om driftstörningar.

Allmän information om Master Arms
Användarvisningsbild
Rivvern
Administrator
Administrator
Reactions:
Inlägg: 4958
Blev medlem: 03 okt 2011, 23:06
Namn IRL: Daniel Holst
Ort: Hjo
Kontakt:

Meddelande från Binero om driftstörningar.

Inlägg av Rivvern » 14 jun 2019, 11:00

Hej

Under veckan drabbades ett antal av Bineros kunder av avbrott och störningar i sina tjänster. Vi kan inte nog beklaga detta, men vi vill samtidigt ge en djupare bakgrund och förklaring till det inträffade.

Bakgrund

Binero har under de senaste åren haft en välfungerande och stabil storage-plattform, med hög driftsäkerhet och låga responstider. Vi valde ändå att ta ett strategiskt beslut att investera i en helt ny plattform, och migrera våra kunder dit under våren. Detta gjordes med ambitionen att helt enkelt erbjuda våra kunder en ännu bättre tjänst, som en del i ett naturligt teknikskifte. Tillsammans med leverantören av den nya plattformen gjordes flera förstudier och tester, och sett till alla mätpunkter har plattformen sett ut att uppfylla Bineros kravbild och vara mycket väl lämpad för den typ av verksamhet vi bedriver, sett till både prestanda och mönstren för hur data hanteras.

Kort och gott: på papperet skulle allting fungera. När vi väl inledde migreringen av våra kunder till den nya plattformen började vi se problem och fick rapporter från kunder om att webbplatser fick långa svarstider eller var otillgängliga. Tillsammans med vår leverantör inledde vi därför omfattande felsökningar och vidtog ett flertal åtgärder. Våra tekniker har under de senaste dygnen arbetat stenhårt dygnet runt för att få bukt med problemen.

Lösning

Detta arbete resulterade tyvärr inte i att problemen löstes, och vi kände oss allt mindre övertygade om att den nya plattformen verkligen skulle klara av att leva upp till det som vi förväntat oss. Det var också svårt att definiera ett tydligt mål för om och när i tid en lösning skulle kunna vara på plats. Med hänsyn till våra kunders situation kände vi att vi inte kunde vänta längre, och valde därför att migrera tillbaka de redan flyttade kunderna till vår tidigare plattform. Denna migrering är nu genomförd, vilket innebär att webbplatserna har återfått full prestanda. Dock finns en del eftersläpande effekter av migreringen som till exempel berör FTP-tjänsten. Dessa effekter kommer fortlöpande att elimineras under det närmaste dygnet.

Vad händer nu?

Vi känner oss trygga med att den tidigare plattformen kommer att fungera tillfredställande framgent och att den borgar för en stabil och driftsäker upplevelse för våra kunder. Det är givetvis det allra viktigaste i nuläget.

Vi är medvetna om att de kunder som drabbades negativt känner besvikelse och frustration över situationen, och vi beklagar på alla sätt att den uppstod och konsekvenserna detta medförde. Vi drar stor lärdom av det inträffade och kommer att göra allt för att leverera en så högpresterande och driftsäker tjänst som möjligt i framtiden.

Vi förstår också att många av er har frågor och synpunkter ni vill framföra kring det här, och vi är redo att svara och hjälpa er med allting. Ur ett integritets- och dataskyddshänseende kan och vill vi dock inte hantera enskilda kundärenden i sociala kanaler som Facebook och Twitter, vilket vi hoppas att ni har förståelse för. Oavsett ärende är det enklast och snabbast att kontakta vår support direkt via telefon eller support@binero.se så kommer ditt ärende att landa på rätt bord. Vi kommer att göra allt i vår makt för att hålla så korta ledtider som möjligt för dessa ärenden.

Göran Gylesjö, VD för Binero Group.
BBBBBBRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRTTTTTTTTTTT
BildBildBild